Venku je peklo. V roce 1944 nad Zálužím u Litvínova a Pardubicemi hoří nebe

/ /
Boeing B-17G, Fritz Cohen, Public domain, prostřednictvím Wikimedia Commons
Boeing B-17G, Fritz Cohen, Public domain, prostřednictvím Wikimedia Commons

Hitlera je třeba odříznout od benzínu! Před 80 lety se také naše území stalo cílem spojeneckých náletů na strategické průmyslové podniky Třetí říše. Vojenská kampaň byla úspěšná a také díky ní německé tanky nemohly zabránit Rudé armádě v postupu na Berlín.

V polovině roku 1944 bylo nacistické Německo po úspěšném spojeneckém vylodění v Normandii i sovětské operaci Bagration v Bělorusku sevřeno ze dvou stran. Bylo jasné, že bude poraženo, otázka zněla, jak dlouho to potrvá a kolik mrtvých si boje ještě vyžádají. Jedním z důležitých předpokladů spojeneckého vítězství bylo omezení nebo úplné zničení německých surovinových zdrojů. Na ty se zaměřila téměř roční vojenská kampaň v letech 1944 až 1945, která měla zničit německý palivový průmysl. Jak připomíná historik Steven J. Zaloga, krátkodobým cílem bylo odříznout Luftwaffe od leteckého paliva a wehrmacht od pohonných hmot do tanků, dlouhodobým pak „zabít německou průmyslovou chobotnici“, tj. celou infrastrukturu od ropných polí, rafinerií a továren na syntetický benzín až po sklady a železniční překladiště. 

Berlín vnímal tyto útoky se značným znepokojením.

Po válce němečtí představitelé podle Zalogy konstatovali, že nedostatek pohonných hmot byl jedním z důvodů, proč německá armáda například nebyla schopna využít své tankové rezervy k zablokování postupu Rudé armády na cestě k Berlínu v lednu a únoru 1945. 

Součástí této kampaně se staly i dva cíle na území předmnichovského Československa – v roce 1944 se jeden z nich, severočeské Záluží u Litvínova, nacházel na území Třetí říše, zatímco druhý, východočeské Pardubice, byl součástí Protektorátu Čechy a Morava. Jak připomněl historik Zdeněk Bičík, oba cíle se v roce 1944 dostaly do akčního doletu americké 15. letecké armády operující z jižní Itálie i 8. letecké armády využívající základny ve Velké Británii. 

Ilustrační foto. Zdroj: Paměť národa
Ilustrační foto. Zdroj: Paměť národa

Záluží: „…mysleli jsme, že ze sklepa živí nevyjdeme.“

Do sítě 23 továren na výrobu syntetického benzínu patřil závod Hydrierwerke Brüx společnosti Sudetenländische Treibstoffwerke (SUTAG, krátce také STW), který byl od října 1938 součástí koncernu Reichswerke Hermann Göring. S kapacitou 600 000 tun ročně se jeden z největších hydrogenačních závodů v Říši nacházel v Záluží u Litvínova. Základní výrobní surovinou bylo hnědé uhlí. Během války se stal nejméně sedmnáctkrát cílem spojeneckého bombardování. I proto byly od srpna 1942 v jeho okolí umístěny balonové uzávěry, Sperrballonen, a hrad Hněvín byl využit jako protiletecká hlásná služba Luftwaffe (Flakmelldedienst). Severozápadně od Mostu bylo umístěno až 300 děl různých ráží a baterie protileteckých světlometů.

Poprvé na Záluží zaútočilo 140 amerických bombardérů 12. května 1944 a tuto rafinerii i obytné domy v blízkých obcích značně poškodily. Výroba ale byla za několik týdnů obnovena. Letecký, v roce 1944 již dvacátý čtvrtý poplach, trval od 13.30 do 14.40. Zahynulo tehdy asi 586 až 590 Čechů, Němců a také válečných zajatců z Francie, Itálie, Sovětského svazu a dalších zemí. Vysoký počet obětí byl způsoben i tím, že nálet lidé nečekali, a varování sirén vzhledem k předchozím planým poplachům spíše ignorovali. To potvrzuje Olga Chotová, rozená Guhrá (1937), která žila se svými rodiči v Litvínově a jako dítě bombardování chemičky v Záluží u Litvínova zažila: „Lidé vlastně nevěděli, co se děje. Protože německé flaky [protiletadlová děla], které byly umístěné kolem Litvínova, střílely velice často, tak to ani lidem nepřišlo. Já jsem si hrála na zahradě a lidi na nás z oken volali, že sestřelili nad Mezibořím, tehdy Schönbachem, letadlo, abychom šli okamžitě domů.“ 

Miroslav Hrabák (1921) se v Záluží narodil a v roce 1940 byl na práci do Hydrogenačních závodů přeřazen. Dvanáctého května 1944 byl přímým svědkem prvního náletu: „Slyšel jsem sirénu. Dorazili jsme na ‚bahnhof‘, na uhelné nádraží. Tam na mě volal jeden ajznboňák: „Je tu nálet, podívej se nahoru!“. A tak jsem se podíval a viděl jsem stříbrně jasné seskupení letadel. Pak jsem viděl, jak padají bomby. Běželi jsme do krytu, který byl asi čtyřicet metrů od nás. Byl jednoduchý, stavěný jen ‚na půl cihly‘, a v něm jsme první nálet přečkali.“ 

Dne 21. července 1944 z jižní Itálie vzlétlo několik desítek bombardovacích letadel typu B-24 Liberator a B-17 Flying Fortress. Nad rafinérii v Záluží se ale dostalo pouze 143 z nich. Nálet tehdy poškodil výrobu jen minimálně a bomby dopadly většinou na přilehlé tábory zahraničních dělníků a válečných zajatců. Při náletu zemřelo 195 osob. 

Eva Hochhäuserová, rozená Fialová (1928), od dětství žila v severočeském Mostu, respektive od října 1938 v říšskoněmeckém Brüxu. Vzpomínala, jak po vyhlášení leteckého poplachu její rodiče utíkali do krytu a ona se musela postarat o to, aby doma všechno zamkla: „… vzala jsem papíry, cennosti, naše křestní listy a utíkala jsem za nima.“ Někdy vypukla i panika: „A stalo se, že padaly osvětlovací stromečky a v podchodu nastala panika. Jeden člověk tam začal padat, zakopnul o dalšího a přelízali lidi jeden přes druhého. Zachránilo mě to, že někdo, kdo ležel nade mnou a tlačil mi hlavu dolů, zemřel a povolil tu ruku, a já jsem se z toho dostala.“ 

Olgu Chotovou nálety často zastihly ve škole. Některé děti byly odeslány domů, jiné ve škole musely zůstat: „… při náletech ty, co bydleli poblíž, ty pouštěli domů jako mě. A ti žáci, kteří bydleli daleko, ti šli ve škole do sklepa. Zajímavé bylo, že to všechno vždy proběhlo velice, velice ukázněně. Žáci byli ticho a ani nemukli a velice ukázněně odcházeli do sklepa.“ 

Nálety tak Olga Chotová zažila povětšinou doma: „Protože byl vždy takový předpoplach. Proto jsme to většinou stihli domů.“

 „A otec dokonce na kole často přijel až z chemičky domů, protože říkal, že když máme umřít, tak pohromadě.“

„Někdy se mu to taky nepovedlo, když rychle za předpoplachem následoval nálet. Jednou byl nálet tak silný, že jsme mysleli, že ze sklepa živí nevyjdeme, protože celý dům se třásl, světlo zhaslo, dveře do sklepa se zablokovaly. Omylem totiž bomby spadly za litvínovský kostel.“ 

Při tomto náletu bomby zasáhly hlavně tábory, v nichž zahynulo mnoho zajatců. Pro jiné to ale byla příležitost, využili chaotické situace a utekli. Díky chemičce, v níž pracovalo přes 30 000 lidí, byl v oblasti mnoho nuceně nasazených lidí a zajatců z celé Evropy. Někteří mohli pracoviště po ukončení smlouvy opustit, další ale právě byli válečnými zajatci, vězni, ostarbeitery či totálně nasazenými. V zajateckém táboře v blízkosti areálu hydrogenačního závodu byli francouzští zajatci. 

Stanislava Barabášová (1930) se jako malé dítě přestěhovala do Záluží u Mostu, ke konci války zažila dramatické chvíle při bombardování: „Já jsem šla okolo toho zajateckého tábora (…) a oni furt křičeli, abych utíkala. Mně to došlo, o co tady jde, přestože mi bylo čtrnáct let. Tak jsem to oběhla a tady byly takové cikcak hluboké zákopy, polní zákopy jako ve válce. Já jsem tam bohužel spadla… A najednou, jak jsem tam dopadla, tak to začalo a to jsem viděla ta letadla. Říkala jsem si v duchu, že na mne spadnou, létala mi totiž úplně nad hlavou… To byly výbuchy… Bylo to hrozné.“ 

Tragédie se ale odehrávaly i ve vzduchu. Bombardovací letoun Liberator B-24G se dostal do palby protiletadlového flaku a po zásazích se srazil s přilétajícím letounem B-24H. Oba stroje se nakonec zřítily poblíž Teplic. Několika členům posádek se podařilo vyskočitt, přežili ale jen čtyři z nich. Ostatní byli na místě dopadu zfanatizovaným davem ubiti, jednoho pak zastřelili příslušníci místního Reichsarbeitdienstu (RAD) a jednoho letce přivázali příslušníci Schutzpolizei k automobilu, ten jej v ulicích Teplic usmýkal. Památku letců připomínají pomníky v Mukově a na Písečném vrchu v Teplicích a pořádají se zde vzpomínkové akce. 

Další nálety na Záluží se opakovaly 11. září 1944, při něm bylo sestřeleno třináct bombardérů, a 16. prosince 1944. Němci chod chemičky několikrát úspěšně obnovili, definitivní úder jí zasadil až nálet 231 bombardérů Lancaster britské RAF v noci z 15. na 16. ledna 1945. Závod byl těžce poškozen a do konce války se jej nepodařilo obnovit. Naposledy na Záluží bomby dopadly v noci z 5. na 6. března 1945, kdy letouny směřovaly k německému Chemnitzu, ve tmě si ovšem spletly cíl. 

Ilustrační foto. Zdroj: Paměť národa
Ilustrační foto. Zdroj: Paměť národa

Pardubice: „…tam byla ruka, tam byla noha.“

V tehdy takřka čtyřicetitisícových Pardubicích sídlila v roce 1944 řada úřadů a byl to důležitý komunikační uzel a průmyslové centrum východních Čech. Ve městě sídlila početná  vojenská posádka a letiště s výcvikovým střediskem. Pro Spojence v rámci jejich „benzinové“ kampaně byla podle historika Zdeňka Bičíka zajímavá především rafinérie minerálních olejů firmy David Fanto ve Svítkově (dnešní Paramo). Patřila k nejstarším podnikům chemické výroby v Čechách (založena 1889) a byla umístěna západně od města u křižovatky železničních tratí Pardubice – Praha a Chrudim – Rosice n.L. Za války až do svého zničení vyráběla mazací oleje, asfalt, parafin a benzín. 

První velký nálet na Pardubice se uskutečnil před osmdesáti lety v noci z 21. na 22. července 1944 mezi 00.25–00.48 hodinou. Zaútočili Britové se 49 Wellingtony a 16 Liberatory. Jak připomíná Zdeněk Bičík, značkaři tehdy cíl náletu – rafinérii – vyhledali přesně a osvětlili ji světelnými bombami. Vyhodili je ale poněkud východněji od cíle, a bombardéry potom svrhly celý svůj pumový náklad na východní okraj města. Několik bomb zasáhlo Vinici, roh Jindřišské a Karlovy ulice a louky podél řeky Labe. 

Na sirény ohlašující letecký poplach mnoho lidí nereagovalo, neboť mu předcházelo několik poplachů planých. Bomby zničily 23 domů, těžce jich poškodily 19, středně těžce 37 a lehce 58 domů. Nálet si vyžádal 43 mrtvých, z toho 11 dětí a mladistvých, a 32 zraněných, z toho 20 těžce. Jak uvádí novinář Petr Vaňous, podle statistik byla nejmladší obětí malá dcera dělníka Helena Kadidlová. V době náletu jí nebyl ještě ani rok. Nejstaršímu mrtvému člověku, Josefu Sitařovi, bylo 70 let. 

Josef Vinař (1934) zažil v roce 1944 nálety Spojenců včetně toho na 22. července 1944. Devítiletý Josef se spolu se svým bratrem, tetou, strýcem a dalšími obyvateli domu ve Smilově ulici krčil na dřevěné lavici a s úzkostí pozoroval pytlem zakryté okno: „Padající pumy vydávaly svištivý zvuk. Měli jsme dojem, že dopadají na nás, ale Pardubice byly zasaženy z druhé strany, protože se netrefili do Fantovky, a místo toho rozbili vilovou část… Pumy postupně začaly dopadat blíž ke středu města a nejbližší zasáhla dům řezníka Žáčka, který stál asi 40 metrů od nás. Po dopadu každé bomby se zatřásla země i dům, tlaková vlna zvedla pytel v okně, ten odkryl oblohu, a zdálo se, že Pardubice hoří. Tuším, že jsem držel tetu za ruku, a viděl jsem, že všichni mají strach. Měli jsme štěstí, že nikdo z těch lidí, kteří tam byli, nepropadl hysterii.“ 

Podobně na nálety v roce 1944 vzpomínal pardubický architekt, v té době čtrnáctiletý Miroslav Řepa: „… my jsme se nedaleko krčili v krytu pod dekami a klepali jsme se, jak to celé dopadne.“ 

Nálet podle Bičíka způsobil ve městě značnou paniku a demoralizaci. Mnoho obyvatel chtělo opustit město a žít u příbuzných na venkově. Ve městě ale platila pracovní povinnost, na venkov byly posílány pouze děti. Jak dodal Miroslav Řepa: „… tatínek se nás snažil chránit, a tak vždy, když hrozilo bombardování, nás odvezl na faru do Ústí nad Orlicí nebo také do Svratky.“ 

Jak uvádí Petr Vaňous, záchranné akce byly zahájeny okamžitě po bombardování a trvaly do 29. července. Pomáhali četníci z Hradce Králové i trestanci z pardubické donucovací pracovny. Pamětníkem červencového bombardování byl i čerstvě dvacetiletý četník Vladimír Zajíc z Hradce Králové, nasazený na odklízení trosek, který pro Paměť národa uvedl: 

„Byli jsme týden ožralí, protože jsme museli sbírat ty trosky – tam byla ruka, tam byla noha, tam bylo ‚to‘...“ 

Bombardování vyvolalo strach a rozčarování. Nacisté civilní oběti a škody použili ve své několikadenní kampani proti Spojencům. Na Perštýnském náměstí zorganizovala městská rada veřejné smuteční rozloučení a pompézní veřejný pohřeb s tryznou. Na pohřeb vzpomínala tehdy šestnáctiletá Helena Zářecká: „Němci ho vypravili jako protest a propagandisticky toho využili.“ 

Další denní nálety probíhaly v režii americké 15. letecké armády, která nad Pardubice létala ze základen v Itálii. Dva americké nálety proběhly téměř současně v rozmezí několika minut 24. srpna 1944. Účastnilo se jich celkem 268 bombardérů.

První dvě vlny přesně zasáhly rafinerii, třetí umístila svůj „náklad“ poněkud východněji od cíle (čtvrť Skřivánek a okolí starého nádraží), čtvrtá pak bombardovala cukrovar. V osmiminutovém odstupu zahájily útok na letiště „létající pevnosti“ B-17 o počtu 158 strojů. Útok zasáhl i obce Svítkov, Popkovice a Nové Jesničánky. Rafinérie hořela čtyři dny a lidé umírali i při jejím hašení. Ztráty na životech činily podle úředních statistik 213 mrtvých (z toho 19 německých vojáků), 94 těžce (z toho 42 vojáků) a 192 lehce zraněných (z toho 68 vojáků). 

Na nálet vzpomínal v té době šestiletý Vladimír Nadrchal (1938): „Rafinerie minerálních olejů stála něco přes kilometr od našeho domu a dostala velké zásahy. Nálety byly docela často, při jednom velkém plameny šlehaly blízko místa, kde jsme bydleli… Nepřál bych nikomu, aby zažil bombardování. Jak zahoukaly sirény, šup a už jsme běželi do sklepa. Měl jsem třesavku, jak nálety dopadnou. Plameny z rafinerie jsem viděl krásně. Blbost, krásně je špatné slovo. Venku bylo peklo.“ 

Na druhý spojenecký nálet 24. srpna vzpomínala Helena Zářecká: „Byl nádherný den, svítilo slunce a houkalo se: ,Achtung, achtung!‘ Tak všichni zase utíkali. Ale jelikož kolikrát utíkali zbytečně a pak se zase vraceli, někteří zaměstnanci dokonce skočili do Chrudimky, že se vykoupou. Ale najednou jsme směrem k letišti viděli výbuchy. Vlezli jsme do nějakého dvora do místnosti pro zvířata, tam klečeli lidi na kolenou, modlili se a přes ně pomalu přelétávali Američani, bylo vidět lesklá letadla, to byl tehdy nálet na staré nádraží, petrolku a letiště.“ 

Anastázie Lorencová (1920) byla v roce 1944 se svým manželem svědkem náletu. Společně se vraceli z Vysočiny, kolem poledne jim měl jet vlak z Pardubic a zrovna stáli na nástupišti: „Najednou nádražáci volali: ,Schnell, schnell, schnell!‘. Že je hlášený velký poplach… Tak jsme hnali do krytu. A jen jsme tam dorazili, tak to začalo padat. Stála jsem pod větrákem a už jsem nemohla vydechnout. Ten tlak byl obrovský. Nejdřív rozbili Fantovku. Pak byl chvíli klid a já si myslela, že je díkybohu konec, když to hromobití ale začalo znovu. Tentokrát to sypali hlavně na nádraží. Prožili jsme hrůzu...“

 Jak uvedl historik Zdeněk Bičík, k likvidaci požáru rafinerie bylo tehdy nasazeno celkem 685 příslušníků požárních sborů, kteří pracovali až do rána 28. srpna. Sedm z nich při hasících pracích zahynulo. Rozbombardovanou rafinerii, jež byla těžce poškozena a výroba v ní se zastavila, si z Prahy přijel prohlédnout německý státní ministr pro Čechy a Moravu (Deutscher Staatsminister für das Protektorat) a SS-Obergruppenführer Karl Hermann Frank. Odklízecí práce a rekonstrukce postupovaly pomalu a teprve v prosinci 1944 mohlo být přikročeno ke zkušebnímu provozu. Celkem bylo zničeno 83 domů, 110 těžce, 169 středně těžce a 404 lehce poškozeno. Ve městě vzniklo devět požárů.Ještě v roce 1995 se při výkopových pracích v areálu společnosti Paramo našla nevybuchlá letecká puma. Jak tehdy uvedl historik Jan Tetřev z Východočeského muzea v Pardubicích v rozhovoru pro idnes.cz: „Určité procento pum při dopadu selhalo a neexplodovalo (…) Je velmi pravděpodobné, že se u Parama ještě  nějaké bomby najdou.“ 

Jeden z posledních útoků na Pardubice se odehrál těsně před koncem roku 1944. Dvě bombardovací skupiny 15. letecké armády odstartovaly 28. prosince roku 1944. Jako první zaútočil krátce po poledni sled 27 Liberatorů. Zasažena byla rafinerie, kterou ihned zakryl kouř vznikajících požárů. Ve druhém sledu pak zaútočilo dalších 26 Liberatorů. Poslední prosincový nálet na rafinerii dovršil její zkázu, podnik byl prakticky do konce války vyřazen z provozu. Zahynulo 6 lidí a 16 bylo zraněno, bomby ve městě zničily 8 domů a 128 jich poškodily. Současně Američané zaútočili na letiště v Chrudimi, kde zničili obří dopravní letouny Messerschmitt Me-323 Gigant. 

Použitá literatura

Americké letouny omylem bombardovaly zajatecké tábory, ČT24, 21. 7. 2009, 

Letecké bitvy 2. světové války nad českým územím, 

Akce proti chemičce v Záluží byla pro mladého stíhače prvním a posledním letem, 16. 12. 2022, 

Záluží spojenci bombardovali sedmnáctkrát. Naposledy a nejspíš omylem před 75 lety, ČTK, 5. 3. 2020, 

Z historie náletů a používané letecké munice

Stanislava Barabášová: Za války se nežije, za války se přežívá

Zdeněk Bičík, Letecké nálety na Pardubice v roce 1944 (souhrnný přehled), Východočeský sborník historický I, Pardubice 1991

Eva Hochhäuserová: Brečela bych, když si vzpomenu na starý Most

Miroslav Hrabák: Vaše představy nemohou nikdy dosáhnout toho, co jsem viděl při průchodu vybombardovanou fabrikou

Olga Chotová: Po válce přijeli do Litvínova rabovat Češi

Šárka Kuchtová, Pardubice si nálety z roku 1944 stále pamatují, 21. červenec 2019, 

Roman Nešetřil, Z bombardování Záluží se nevrátila čtyři letadla, Američany ubil dav, 21. července 2014, 

Petr Vaňous, Pardubice před 75 lety vzplály po náletu spojenců plameny, 23. 7. 2019, 

Steven J. Zaloga, The Oil Campaign 1944–45: Draining the Wehrmacht's lifeblood, 2022.

Demokratický manifest: Na každém člověku záleží

/ /
Daniel Kroupa. Zdroj: Paměť národa
Daniel Kroupa. Zdroj: Paměť národa

Tento manifest se obrací na všechny lidi, kteří jsou oddáni hodnotám svobody a demokracie a jsou znepokojeni šířením autoritářských a neototalitních ideologií.

Obrací se na každého, kdo nechce nečinně přihlížet tomu, jak z protidemokratických ideologií vyrůstají strany a hnutí zneužívající veřejné frustrace, strachu a nedůvěry k podněcování nenávisti a k získávání politické podpory pro to, aby se noví autoritáři dostali do mocenských pozic. 

Víme, že prostředí pro ně příznivé u nás i v zahraničí vytvářeli poléta demokratičtí politici, kteří neměli odvahu uskutečnit nezbytné reformy, jimiž by omezili byrokracii a korupci, a vypořádali se s důsledky hospodářské krize. Jsou to politici neschopní vystoupit a zakročit včas proti šíření radikálních směrů podrývajících demokracii, neschopní čelit reálným nebezpečím, která oprávněně znepokojují veřejnost. 

Víme, že k tomu přispěla i politika dobrých úmyslů se špatnými následky. Ta se namísto účinného řešení skutečných společenských problémů vybíjela v prosazování módních ideologických fikcí. 

Víme také, že hněvivou reakci veřejnosti podněcovala manipulovaná a předpojatá veřejná debata vedená takovým politicky korektním jazykem, který znemožňoval nezúčastněným lidem vyjádřit oprávněné obavy a ostrakizoval každého, kdo se mu nepodřizoval. Není divu, že si tito zmatení, ostrakizovaní a bezbranní lidé hledali zastání jinde. Našli ho však bohužel u těch, kteří zleva či zprava útočili na hodnoty svobody a demokracie. 

Osvědčenou strategií vůdců prosazujících radikální ideologie je využívat myšlenkovou dezorientaci širokých vrstev obyvatelstva, posilovat jejich nejistotu, obavy a strach, aby probudil hněv a nenávist vůči domnělým viníkům: buržoazii, Židům, nevěřícím, iluminátům či někomu jinému. Potom tito vůdci vykořeněným jednotlivcům postaví před oči utopickou vizi ideálně sjednocené společnosti, vybavené neomezenou mocí ovládnout svět a schopností vyřešit všechny jeho problémy. Nabídnou svým příznivcům možnost stát se členy historického předvoje tohoto utopického ideálu a zárodku této budoucí moci. Pak už po ulicích pochodují zfanatizované smečky toužící po krvi nepřátel, kterým kladou za vinu bídný stav současnosti, a zastrašují každého, kdo se k nim nepřidá. Tak tomu bylo v případě komunismu, fašismu, nacionálního socialismu, dnes to napodobuje islamismus a zbytkové radikální ideologie jako je neonacismus či radikální formy komunismu nebo anarchismu. 

Jestliže se i dnes se objevují tito krvelační duchové minulosti, nesmíme zůstat pasivní a čekat, až využijí nějaké další krize a dostanou se k moci. Nesmíme se jimi nechat zastrašit k mlčení jako naši předkové, kteří svou lhostejností, nečinností a strachem dopustili, že na celá desetiletí ovládly Evropu totalitní režimy! Proto je třeba veřejně se důsledně a s rozhodností postavit proti novým totalitním či autoritářským ideologiím i proti hnutím a stranám, které si je osvojily či osvojují. 

Nejsme bezmocní. Prvním krokem, který musíme učinit, a tímto činíme, je připomenout a uvědomit si hodnoty, z nichž vyrůstá svoboda a demokracie. Jsou to hodnoty, pro které umírali a trpěli naši předkové. (Někteří z nás se o ně zasazovali v dobách nesvobody a jsme odhodláni se za ně postavit i dnes.) To je posláním tohoto manifestu. Druhým krokem však musí být to, že se na obhajobu těchto hodnot spojíme s dalšími lidmi, a vytvoříme sílu schopnou vyhnat strašidla, která stále ještě obcházejí světem: strašidla komunismu, fašismu, nacismu, islamismu… A konečně třetím krokem bude náprava politiky tak, aby se vymanila z jednostranné závislosti na mocenských a ekonomických vazbách a vrátila se k idejím a hodnotám. 

Navazujeme na evropské kulturně historické dědictví vyrůstající zejména z myšlenkových tradic starověkého Řecka, Říma, židovsko-křesťanské duchovní tradice. Opíráme se o osobité rozvinutí tohoto dědictví v českém národním životě. Přijímáme myšlenkový a politický odkaz Tomáše Garrigue Masaryka¹ a Václava Havla². Hlásíme se k mravním hodnotám svobodného života ve svobodné a demokratické společnosti, které mají tvořit základ politického jednání. Jsme odhodláni se o tyto hodnoty zasazovat.  

¹ „Evropa nemůže existovat (…) ve dvou navzájem si odporujících skupinách národů. Čeho potřebujeme, je federální systém Evropy. Mám za to, že jediná trvalá báze pro evropský mír je francouzsko-německá kooperace za podpory Velké Británie a Itálie (…)“. T. G. Masaryk v: Cesta demokracie, Praha 1932, s. 263 

² „(…) je to respekt k jedinečné lidské bytosti, k jejím svobodám, právům i k její důstojnosti, princip solidarity, rovnost před zákonem a právní stát, ochrana všech typů menšin, demokratické instituce, oddělení moci zákonodárné, výkonné a soudní, pluralitní politický systém, úcta k soukromému vlastnictví i podnikání a tržní ekonomika, rozvoj občanské společnosti.“ Projev prezidenta republiky Václava Havla před poslanci Evropského parlamentu, Štrasburk, 16. února 2000.

I

Hodnoty svobodného života ve svobodné společnosti 

1. ČLOVĚK 

Na každém člověku záleží. 

Každého člověka máme přijímat jako by byl druhým já. Člověk není pouhým exemplářem biologického druhu, rasy, etnika či třídy, ale jedinečnou bytostí. Proto je třeba přijímat jej v jeho jedinečné osobnosti. Jako já, vy i on má svůj příběh, vzpomínky, pohled na svět, rány, vůli, sny, naděje. Svou jedinečnost člověk ovšem může uskutečnit pouze tehdy, je-li tak přijímán druhými lidmi, a pokud sám takto otevřeně přistupuje k druhým. Právě takové pojetí člověka je jedním z hlavních pilířů a dědictví židovsko-křesťanské tradice. 

Jedinečnost člověka je dána také jeho tělesností, místem v přírodním i společenském prostoru, které určuje soubor jeho životních možností. A ty může rozpoznat a uskutečnit jenom on sám. Být a být sám sebou, uskutečňovat svou jedinečnou podobu lidství je základním úkolem a zároveň nárokem každého člověka. Druzí jsou povinni tento nárok uznat, protože i oni sami od ostatních takové uznání předpokládají a očekávají. 

2. PŮVODNÍ LIDSKÁ PRÁVA 

Každému člověku jsme povinni přiznat právo na život, právo svobodně rozhodovat o sobě samém a právo vlastnit to, co získal v souladu se zákonem

Práva člověka na život, svobodu a vlastnictví není třeba odvozovat z nějaké abstraktní „přirozenosti“. Jsou dána přímo tím, že je člověkem a zároveň tím, že jsou druzí povinni uznat jej v jeho bytí člověkem a v tom, co k tomuto bytí náleží. Výrazem „právo“ zde míníme nárok, který jsou druzí povinni uznat. A právě lidské bytí má povahu takového nároku. Zatímco kámen je, když se nachází v určitý čas na určitém místě, člověk své bytí musí s větším či menším uvědoměním vykonávat a usilovat o to, aby byl. Každý z nás tak žije s nárokem na bytí, na život, a očekává, že ve svém nároku bude uznán druhými. Proto je také sám povinován uznat takto druhé. 

Původní práva nejsou tedy výsledkem smlouvy. Smlouva může být uzavírána pouze s partnery, u nichž se předpokládá, že mohou své závazky jako svobodné bytosti splnit. Přijetí a uznání druhých jako svobodných osob vybavených určitými právy je původnější než smlouvy. Proto i tato práva jsou založena v lidské vzájemnosti a jsou proto původnější než stát. Pravdě jsou blíže ti, kteří je pokládají za samozřejmá. 

Ten, kdo uzná, že druhý je člověkem, uznává tedy zároveň jeho právo být a jednat podle sebe, být osobou jakož i vlastnit prostředky, které k tomu shledává jako potřebné, tedy pokud je získal vlastní činností, od druhého či jiným oprávněným způsobem. Tyto uznané nároky nazýváme původní lidská práva: právo na život, právo na svobodu a právo vlastnit. Tato práva nevyžadují žádné další zdůvodnění, platí vždy a pro každého. Všechna ostatní práva, tedy práva z nich vyplývající a práva stanovená politickým společenstvím, jejich platnost předpokládají. Nelze je tedy zdůvodňovat porušením původních lidských práv. Platí tedy, i když chybí autorita státu, která by respekt k těmto právům vynucovala, že nikdo není oprávněn sahat druhému člověku na život, okrádat jej či zotročovat. Každý je oprávněn takovému jednání zabránit, což platí, i v případě, že autorita státu odmítá tato práva respektovat. Každý je oprávněn tato práva na státu vynucovat. 

3. DŮSTOJNOST ČLOVĚKA – SVOBODA 

Důstojnost člověka spočívá ve svobodě. To je schopnost jednat nezávisle na vnějším nátlaku a nezávisle i na vlastních pohnutkách. Právě proto také svoboda zahrnuje odpovědnost. Svoboda je spojena s odpovědností za vlastní život, ale i s odpovědností za druhé. Člověk také odpovídá za přírodní a kulturní prostředí, v němž žije. 

Svobodně jedná takový člověk, který se nenechá vláčet svými žádostmi a sklony, ale který je schopen konat to, co poznal jako správné. Svobodnou vůli prokazuje nikoli ten, kdo dělá to, co se mu právě chce, ale ten, kdo dělá to, co je správné, i když se mu to právě dělat nechce. 

Za rozpoznání toho, co je správné, i za svoji volbu je každý člověk osobně odpovědný. Tato odpovědnost zahrnuje povinnost snažit se nežít na cizí úkor. Základní odpovědnou volbou je přijmout své bytí člověkem, a proto uskutečňovat lidskost jak ve svém životě, tak ve vztahu k druhým. Protože druzí lidé vytvořili pro mě takové podmínky, abych se mohl stát sám sebou, mám i já vytvářet podobné podmínky pro druhé lidi. Především pro ty, kteří bez pomoci nemohou být, protože jsou v nouzi. 

Sociální odpovědnost se týká jednotlivců, ale i společenství: rodiny, obce, regionu, státu. 

Odpovědnost za přírodní a kulturní prostředí znamená usilovat o to, abychom tato prostředí předali potomkům v lepším stavu, než v jakém jsme je převzali. 

4. PŘÁTELSTVÍ – SVOBODNÁ VZÁJEMNOST 

Svobodný člověk  – schopný odpovědného jednání – se může rozvinout pouze ve svobodném prostředí. Základem takového prostředí jsou přátelské vztahy mezi lidmi. Největší svobodu si navzájem poskytují lidé, kteří se milují. 

Svoboda není jednou z biologických vlastností člověka. Svobodným se člověk stává teprve tehdy, dokáže-li se od biologických nutností odpoutat, dokáže-li jednat i proti svým přirozeným sklonům. To se však musí naučit s pomocí lidí, kterým na něm záleží a kteří mu pomohou pochopit smysl a důvody takového jednání. 

V přátelství si lidé navzájem přejí dobro. Pomáhají si je uskutečňovat. Navzájem si poskytují příležitost, aby se mohli svobodně projevit jako oni sami. To, kým opravdu jsme my sami, se totiž plně rozvine teprve v nejvyšší formě přátelství – ve vzájemné lásce. 

5. RODINA 

Příznivým prostředím pro rozvoj autonomní osobnosti schopné svobodného jednání je rodina. Ta představuje prvotní společenství vzájemné lásky. 

Osobnost člověka se formuje dílem jeho aktivitou, ale rozhodujícím způsobem závisí na tom, s jakou vstřícností se setkává ve svém nejbližším lidském okolí. Je-li naplněno vzájemnou láskou a dokáže-li dítěti nabídnout základní vzory chování pro zvládnutí situací, s nimiž bude v budoucnu konfrontováno, a umožní-li mu dospět ke zralosti. Ženské i mužské vzory a příklady jejich vzájemných vztahů poskytují dítěti důležitá vodítka pro jeho budoucí jednání v přátelských situacích i při zvládání konfliktů. I když některé z těchto funkcí může poskytnout i jiný typ společenství, rodina zůstává pro zdravý rozvoj osobnosti typem základním. Smyslem výchovy v rodině a později i v širším společenství, zůstává úkol zformovat osobnost dítěte tak, aby bylo schopné samostatného a svobodného jednání.

Důvod rodinného soužití se však nevyčerpává výchovou, ale poskytuje trvalé zázemí pro aktivní život i jistotu pro dobu slabosti a bezmoci. 

6. SVOBODNÁ SPOLEČNOST 

Svobodnou společnost tvoří pravidla, která nepotlačují individuální iniciativu, ale umožňují svobodné jednání i ve vzájemných vztazích. Jsou to pravidla svobodně přijímaná svobodnými a sobě rovnými občany. Jsou-li závazná, nazýváme je zákony; jednání o nich nazýváme politikou. Občanská svoboda se ovšem projevuje v životě velmi rozmanitými způsoby. Politika je jenom jedním z nich. Prostor pro tyto projevy tvoří mezi rodinou a státem občanská společnost. Ta je založena na vzájemném respektu občanů a jejich schopnosti sdružovat se k rozmanitým cílům. V občanské společnosti zahrnující církve, zájmové a nevládní organizace se utvářejí před-politické předpoklady úspěšného fungování demokratického právního státu. Národ, který dozrál na politickou úroveň, integruje a uchovává občanskou společnost v její rozmanitosti. 

Totalitární a autoritářské společnosti se snaží lidský život redukovat na jedinou dimenzi určenou vládnoucí ideologií. Ve svobodné společnosti se lidský život ale projevuje v nejrozmanitějších podobách. Občanská svoboda sdružovat se pak těmto projevům umožňuje navíc získat organizovanou a institucionální formu, díky níž trvají, kultivují a rozvíjejí se. 

Církve a náboženské společnosti plní v občanské společnosti nezastupitelnou roli svým vztahem k duchovním základům života. Z nich vyrůstají mravní hodnoty. Díky církvím a náboženským společnostem se uchovávají kulturní tradice národa. 

Zájmové společnosti nabízejí využití volného času k realizaci vlastních zájmů, které však často prospívají celku. Slouží také k rozmanitým kulturním, vzdělávacím, sportovním a dalším aktivitám nezávislým na státu. 

Neziskové dobrovolnické organizace shromažďují z vůle jednotlivců nejvzácnější společenskou energii pomáhat druhým, a dokáží často řešit různé společenské problémy účinněji než státní orgány. 

Nevládní organizace reprezentují různé názorové proudy ve společnosti. Tvoří tak předpolí politického života, zejména pokud jsou půdou svobodné diskuse, zdrojem nových idejí pro demokratickou politiku. Vznikají nezávisle na mocenských politických zájmech. Občanská společnost je nezbytnou součástí funkční demokracie. Autoritářským a totalitním režimům brání v prosazování moci, a proto se ji tyto režimy snaží buď postátnit, nebo atomizovat. 

Rozvinutá občanská společnost patří k pilířům samostatné a autonomní národní existence. Pouze národ, který se vymanil z kmenové mentality, v níž se přírodní identita utužovala pouze negativním vymezováním se vůči druhým, a dospěl k identitě vědomé, může být sebevědomým politickým národem. Jeho pozitivní identita se pomocí vzdělanosti a kultury tvoří vztahem ke sdíleným hodnotám. Politický národ je proto společenstvím hodnot. Otevírá se všem, kteří si tyto hodnoty osvojí: etnická, kulturní, náboženská a názorová rozmanitost je obohacením národní existence, pokud jednotlivé složky sdílejí společnou kulturu opírající se zejména o hodnoty svobody a demokracie. 

7. POLITICKÁ SPOLEČNOST – STÁT 

Posláním státu je zajištění vnější a vnitřní bezpečnosti občanů, potlačování konfliktů a udržování spravedlivého řádu. Liberálně-demokratický stát slouží navíc k uchování individuální, společenské i politické svobody. Politická svoboda společnosti se uskutečňuje v demokratickém rozhodování, které respektuje ústavní omezení své moci. Toto omezení se uskutečňuje především respektováním lidských a občanských práv a dělbou moci: na vládní, zákonodárnou a soudní. Mezi nimi panuje systém vzájemné kontroly a rovnováhy.

Politikou míníme nenásilné jednání mezi svobodnými a sobě rovnými lidmi různých názorů, zájmů a ambicí. Politická jednání směřují ke shodě na rozhodnutí, které je pro všechny závazné a vynutitelné silou. Politické jednání v demokratické společnosti probíhá nejenom ve vládě či parlamentu, ale zakládá se na široké diskusi otevřené pro všechny občany. V liberální demokracii se tak občané podílejí na tvorbě moci, a to bez nebezpečí, že by je tato moc obratem zbavila možnosti se na ní podílet a ovlivňovat ji. Podílení se na moci a její ovlivňování se neděje jenom prostřednictvím pravidelných voleb, ale i prostřednictvím široké diskuse a projevů občanské vůle v obdobích mezi volbami. Politické jednání má vyrůstat z mravních hodnot svobodné společnosti.

Veřejnou diskusi podporují svobodná a nezávislá media. Za projev demokratické svobody nelze považovat rušení demokratických a právních náležitostí svobodné společnosti; a to ani v případě, že by se těšilo většinové podpoře.

Politická svoboda se uskutečňuje jako jednání celku společnosti ve vztahu k jiným společnostem nebo při řešení jiných problémů ve vztahu k okolí či vůči sobě. Politické rozhodování a jednání vykonávající suverénní moc na daném území předpokládají politickou jednotu občanů a dosaženou základní shodu na pravidlech či postupech. Předpokládají ústavu, v jejímž rámci pak probíhá politický život. Demokratický právní stát se nazývá liberální demokracií, protože zákon chrání svobody občanů a omezuje politickou moc. Liberální demokracie je jediným známým systémem, který hájí hodnoty svobody jednotlivce i občanské společnosti a zároveň uskutečňuje většinové rozhodování. 

Kromě podstatných funkcí státu – vnější a vnitřní bezpečnost, spravedlivý právní řád, vzdělávání k demokratickému občanství – může stát plnit také veřejnou službu ve zdravotnictví, školství, sociální sféře, v kultuře a v dalších oblastech. Zvláště důležitou úlohou státu je pomoc slabým a bezmocným lidem a lidem ohroženým bídou. Tyto funkce jsou oprávněné zejména v situaci, kdy je nemohou s dostatečnou efektivitou plnit sami jednotlivci nebo organizace občanské společnosti. 

Trvání liberální demokracie závisí na vědomí hodnot, které chrání, zájmu dostatečného počtu občanů na veřejných záležitostech, jejich ochotě se angažovat v politických diskusích, organizovat se v politických stranách a hnutích a zastávat veřejné funkce. Liberální demokracie je nemyslitelná bez svobodné soutěže politických stran a bez férových podmínek jejich prezentace v médiích. Politické strany mohou dlouhodobě plnit svoji roli, pouze pokud nepředstavují jenom prostředek k prosazování ekonomických zájmů či mocenských ambicí, ale jsou ideově a hodnotově zakotveny v některém z významných myšlenkových směrů současnosti. 

Ohrožením politického života v demokracii je občanská lhostejnost a nevěcnost spočívající v neschopnosti odlišit odborné hledisko od politického, neschopnosti identifikovat politické problémy, pochopit jejich podstatu, v neschopnosti utvořit si názor a vyjádřit se k věci.

8. BEZPEČNOST A SPRAVEDLNOST 

Svobodná společnost může existovat, pouze pokud se opírá o stabilní a efektivní státní instituce zaručující všem bezpečný život ve svobodě, ochranu vlastnických práv a možnost ve sporech dosáhnout a prosadit spravedlivý rozsudek. Armáda, policie, soudy však mohou svou úlohu splnit, jen když se ve společnosti projevuje politická vůle ke spravedlnosti a odhodlání občanů bránit tuto společnost i za cenu nejvyšších obětí. 

Instituce demokratického právního státu, jako jsou nezávislé soudy, policie, státní zastupitelství, představují hodnotu, bez níž právní stát nemůže plnit své funkce. Tyto instituce jsou zřízeny zákonem, který určuje jejich pravomoci. Činnost těchto institucí musí probíhat pouze podle zákona, nezávisle na politických vlivech shora a na nátlaku zdola. Jejich budování, podpora, ochrana před rozvratem a korupcí jsou základní úlohou státu i občanské odpovědnosti. 

Zajišťovat bezpečnost a spravedlnost náleží k základnímu poslání státních institucí. Ovšem dlouhodobě se tyto hodnoty prosadí, pouze pokud se i občané soustavně starají a zasazují o jejich uskutečnění. Mravní základ státu tvoří uvědomělá vůle občanů, jejich ochota obětovat na obranu demokratických hodnot a institucí vlastní pohodlí a v krajním případě i vlastní život. 

Spravedlivému rozdělování břemen a benefitů ve státě by mělo odpovídat spravedlivé plnění občanských povinností. Je-li někdy spravedlnost i ve svobodné a odpovědné společnosti příliš tvrdá, měl by ji korigovat soucit a milosrdenství vlastní každému svobodnému člověku. 

9. DEMOKRATICKÁ VZDĚLANOST 

Základem vzdělanosti je hledání a poznávání hodnot, pro které stojí zato žít i trpět. Vzdělávání má vychovávat k lidství, které hledá své uskutečnění ve svobodném životě. Jeho nezbytnou součástí je vzdělávání k demokratickému občanství. 

Moderní společnost, v níž náboženství ztratilo funkci duchovního základu a hraje již jen okrajovou roli, je postižena ztrátou jasného vědomí životního smyslu. Základem vzdělanosti je schopnost vydržet napětí nejistoty, spojené s hledáním nových duchovních základů, ústící v poznávání hodnot, které se stále znovu musí osvědčovat v kritické reflexi a ve věrnosti poznané pravdy. Metodou tohoto poznávání je živý dialog, do něhož vstupují podněty tradičních náboženství, filosofické myšlenky i poznatky moderních věd. Hledání, myšlení a dialog lze považovat za nejvlastnější projev lidské svobody. Plně se rozvinout mohou jen ve svobodném prostředí. Teprve tehdy nesou plody pro život jednotlivců i společnosti. Ke zdůvodnění smyslu humanitních a přírodních věd postačí pouhý fakt, že přinášejí nové poznání. Svůj životní smysl a účel ovšem získávají ze vztahu k životním hodnotám; technologie a technika jsou tomuto účelu podřízeny. 

Vzdělání je tedy prvotně vzděláním v těchto životních hodnotách a teprve druhotně osvojováním prostředků k jejich naplňování. Výchova a vzdělání k demokracii patří k základním funkcím demokratického státu, protože jenom občané oddaní svobodě a demokracii mohou tento stát dlouhodobě ubránit, udržet a přivést k rozkvětu. Cílem této výchovy je osvojit si hodnoty svobodného života a principy demokracie. Účel tohoto vzdělání spočívá v získání schopnosti obhájit demokratické hodnoty rozumovými argumenty. Osvojení hodnot svobody a demokracie má být podmínkou udělení občanství imigrantům. 

Rozhodování státních institucí se musí opírat o vědecké poznání nikoli proto, že je neomylné, ale proto, že je veřejně ověřitelné. 

10. TVOŘIVOST A PODNIKAVOST 

Zdrojem blahobytu, kultury i radosti ze života je lidská tvořivost a podnikavost. Aby se tyto schopnosti mohly projevit a přinést plody, musí se pro ně ve společnosti vytvořit příznivé podmínky. K tomu přispívá zejména zájem o kulturu podněcující tvořivost, vzdělání motivující k podnikavosti a svobodný trh. 

Svobodná činnost člověka se kromě poznání a jednání ve společnosti či v politice projevuje jako umělecká tvořivost a podnikavost. Společným rysem svobodné činnosti je, že přináší nové myšlenky, nové vztahy a situace, nová múzická a výtvarná díla, nové výrobky a služby. Ty nejenže uspokojují naše potřeby, ale poskytují nové, nečekané, bohaté možnosti naší další činnosti a šťastného života. 

Práce slouží k udržování života. Hospodářský blahobyt je však zejména dílem tvořivosti a podnikavosti ve svobodném prostředí trhu. Trh je prostředím, kde mohou lidé svobodně projevit své preference pro zboží a služby, které jsou svobodně nabízeny, a svobodně uzavírat smlouvy o koupi a prodeji či o vzájemné spolupráci. Takový trh nejvíce přispívá k uspokojování potřeb jednotlivých aktérů a motivuje výrobu nových produktů a služeb. Zisk na trhu nemusí být jen výrazem sobectví, ale i odměnou za to, že výrobce či prodejce správně porozuměl potřebám druhých. I zisk může být využit k velmi nesobeckým účelům, k pomoci slabým mimo trh nebo k užitečné investici na trhu.

Stát má zajistit potřebné právní a ekonomické podmínky pro fungování tržních vztahů bez administrativních či jiných zásahů, které je pokřivují. Tržní vztahy a hospodářská činnost však v životě svobodného člověka tvoří jen onu část nezbytnou k jeho hmotnému zajištění nebo k tomu, aby mohl projevit svou tvořivost i v jiných oblastech. 

II. 

Liberální demokracie, demokratická Evropská unie a jeden svět – politické prostředky k uchování hodnot svobodného života 

Považujeme za důležité tyto hodnoty svobodné společnosti znovu právě dnes připomínat a vystupovat na jejich obranu. Činíme tak, protože máme zkušenost, příběhy a svědectví o jejich popírání v totalitní společnosti a protože se znepokojením sledujeme nárůst autoritářských hnutí. Ta útočí na tyto hodnoty i na demokratické instituce určené k jejich ochraně. Namísto toho, aby se napravilo špatné fungování demokratických institucí a odstraňovala se korupce, kterou jsou někdy postiženy, volá se po jejich zrušení a nahrazení vládou silné ruky. Stavěli bychom se proti autoritářským a totalitním formám vlády i v případě, že by přinášely hospodářský rozvoj větší než liberální demokracie, protože si osobní, občanské a politické svobody a tvořivosti ceníme výše než pouhých materiálních statků. Historická zkušenost ukazuje, že násilnické formy vlády vedou společnost k úpadku i hospodářské zaostalosti. V soutěži s liberální demokracií neobstál ani fašismus ani nacionální socialismus ani komunismus. Nebezpečí plynoucí z totalitních systémů musíme důrazně připomínat i proto, že v troskách veřejné diskuse jsou stále silněji slyšitelné hlasy zastánců renovovaných autoritářských a totalitních ideologií. Snaží se znevažovat hodnoty svobodné společnosti a oslabovat legitimitu liberálně demokratických institucí. Podobně je třeba rozhodně vystupovat proti novým autoritářským a totalitním hnutím, které vycházejí buď z čistě náboženského fundamentalismu, nebo z ideologizovaných náboženských učení. 

Liberální demokracii v České republice podporujeme i s vědomím jejích nedostatků proto, že představuje jediný systém, jehož cílem je uskutečnit hodnoty svobodné společnosti. Odmítáme snahy nahradit liberální demokracii domněle dokonalejším systémem, jakým má být například „řízená demokracie“ či „přímá demokracie“, ale usilujeme o postupné odstraňování jejích nedostatků. 

Ochrana hodnot svobodné společnosti má být také úkolem Evropské unie, kterou Václav Havel nazýval „vlastí naší vlasti“. Aby tento cíl naplnila, je nutná její transformace, která povede k odstranění „demokratického deficitu“. Evropská unie se musí stát politicky akceschopným celkem, jehož rozhodování se bude opírat o demokratické postupy. Takový celek bude uchovávat hodnoty svobodné společnosti, zachovávat autonomii i kulturní rozmanitost členských národních států a bude schopen řešit bezpečnostní, ekonomické i další výzvy současného světa. 

Za základní východisko zahraniční politiky České republiky i Evropské unie považujeme původní lidská práva. Ta platí pro každého člověka, a jejich dodržování je proto třeba požadovat od všech států světa. Jednotlivcům i hnutím, která ve svých zemích usilují o dodržování těchto původních lidských práv, je třeba poskytovat všechnu možnou morální, politickou i materiální podporu. 

A. 

Liberální demokracie 

Liberální demokracii tvoří politicko-právní systém, tržní hospodářský systém a systém kulturně-mravní. Tyto tři systémy se vzájemně podmiňují, ale jsou relativně autonomní. 

1. Politická rozhodnutí a právní normy podléhají mravním principům z hlediska cílů i prostředků. Posláním politiky není diktovat společnosti morálku, ale uskutečňovat ty základní hodnoty, které jsou nezbytné k uchování svobodné společnosti. Překračování tohoto omezení a snaha nastolovat mravní hodnoty politickou mocí posouvá systém k autoritářství či k totalitě. Podobné omezení platí i vůči hospodářství. To má být regulováno nikoli administrativními zásahy, ale obecnými normami, a pouze tehdy, jsou-li nezbytné pro zachování svobodné soutěže. Politické rozhodování při tom bere v úvahu legitimní mocenské a ekonomické zájmy, aniž jim podléhá. V liberální demokracii podstatou politiky není boj o moc ani pouhé vyrovnávání ekonomických zájmů, ale, jak bylo řečeno, nenásilné jednání lidí a skupin lidí rozmanitých názorů, ambic a zájmů za účelem dosažení shody na rozhodnutí, které je pak závazné pro všechny a může být vynucováno silou. Demokratická povaha politiky je založena na diskusi, která není mocensky manipulována a do níž může svým názorem přispět každý. Politická reprezentace je ustavována svobodnými volbami. Z nich jsou vyloučeni pouze ti, jejichž cílem je zrušení podstatných náležitostí demokratického právního státu či násilí vůči skupině občanů. Politická moc je podrobena zákonu a vůči jednotlivci omezena respektováním jeho základních práv a svobod. Výkon politické moci se vyváženě rozděluje mezi legislativu, exekutivu a justici, které se vzájemně kontrolují. Politickou reprezentaci ustanovuje demokratická volba. Právní řád v oblasti soukromého práva není nástrojem politické moci; v oblasti práva veřejného se podřizuje především veřejnému zájmu, nikoli zájmu právě vládnoucí reprezentace. Sociální dimenze státu se zaměřuje na pomoc občanům v nouzi, nikoli na vyrovnávání majetkových nerovností. 

2. Hospodářský systém založený na svobodném podnikání a svobodné smlouvě se rovněž podřizuje mravním principům například v tom, že nemá produkovat ani šířit škodlivé výrobky a služby. Trh je prostředím, kde se ve svobodné soutěži a ve svobodné směně stanovují ceny a odhalují aktuální potřeby společnosti. Podnikání je především projevem lidské tvořivosti zaměřené k užitku, zisk představuje jeho měřítko a odměnu. Racionální chování na trhu, úsilí o co nejlepší zboží za co nejnižší cenu, o zisk či o výnosnou investici nejsou v rozporu s mravními principy. Zisk stejně jako majetek jsou nemravné, pokud jsou samoúčelem, pokud slouží špatnému účelu nebo neslouží vůbec. Právní regulace trhu však neuskutečňuje tyto mravní hodnoty vcelku, ale týká se pouze ochrany podmínek, bez nichž by trh nemohl svobodně a autonomně fungovat. Jako příklady lze zmínit ochranu vlastnických práv, dodržování smluv, sankcionování podvodů, ochranu života a zdraví, ochranu svobodné soutěže. 

3. Kultura je projevem lidské svobody dělat a tvořit nové věci. Proto bývala vnímána v souvislosti s tím, co člověka přesahuje a co jej činí člověkem – s oblastí posvátného. Prvek novosti v kultuře předpokládá osvojení toho, čeho už bylo dosaženo, a proto o kultuře mluvíme ve dvojím smyslu: jako o kulturní tradici a jako o tom, co je vzhledem k ní nové – o živé kulturní tvorbě. Prvotním účelem kultury je čistý projev lidské svobody, pro utváření člověka jako jednotlivce i společnosti jsou však důležité i projevy druhotné: poznávací, mravní i náboženské. V tomto smyslu je tedy produktem kultury lidské poznání světa i postavení člověka v něm, vzdělanost. Náboženství vyrůstá ze vztahu člověka k nepodmíněnému základu jeho existence, z něhož odvozuje smysl individuálního i společenského života. Náboženská svoboda je výrazem otevřenosti svobodné společnosti i vůči podnětům, které vycházejí ze zdrojů mimo většinové názory. Náboženství i v moderní době nabízí kromě jiného také jeden z důležitých způsobů sdílení a odůvodnění mravních hodnot. Prosadit je však v širší společnosti vyžaduje jejich obhajobu ve veřejné diskusi a bez mocenských tlaků. Mravní hodnoty a normy vytvářejí řád ve společnosti; je to řád, který není vynucován mocenskými zásahy, ale je tvořen jednáním, které lidé uskutečňují pouze proto, že jsou přesvědčeni o jeho správnosti. V moderní společnosti jsou mravní hodnoty a jejich zdůvodnění ve veřejné diskusi odpovědností každého jednotlivce. Mravní a politické hodnoty se stávají sdílenými svobodnou společností ve veřejné diskusi, která se otevírá každému názoru a v níž je rozhodujícím činitelem společné hledání pravdivých argumentů. Ve velké společnosti se taková diskuse může uskutečňovat jen prostřednictvím médií kompetentních a v dostatečné míře nezávislých na mocenských ambicích a na ekonomických zájmech. Kulturně-mravní systém je reprezentován občanskou společností, jejíž činnost zahrnuje navíc i sociální pomoc a humanitární službu. Liberálně-demokratický stát respektuje autonomii občanské společnosti, nesnaží se jí postátnit ani ji nenechává bez podpory. Přenáší na ni ty státní pravomoci, které je občanská společnost schopna vykonávat efektivněji. 

B

Evropská unie 

Liberální demokracii, v níž jsou práva menšin i práva jednotlivců chráněna před útlakem, lze dlouhodobě jen obtížně udržet v malém homogenním národním státě. Pokud takový stát není součástí širšího demokratického celku, hrozí, že dříve či později jej ovládnou autoritativní jednotlivci využívající emocionální výkyvy většiny. 

Národy, které dospěly k politické samostatnosti, ji mohou uskutečnit pouze tím, že se přetvoří v politické národy složené z politicky zralých jednotlivců, schopných svobodného jednání na základě rovnosti. Politický národ je otevřené společenství uchovávající svou kulturně historickou identitu, aniž by potlačovalo rozmanitost svých menšin. 

Evropské kulturní dědictví založené na řeckém filosofickém a politickém myšlení (vláda zákona, rovnost před zákonem, politika podřízena mravnosti, demokracie atd.), na římském státoprávním odkazu (říše míru a práva, veřejná správa a místní samospráva atd.) a na židovsko-křesťanském náboženském a mravním odkazu (důstojnost každého člověka jakožto božího obrazu, bratrství lidí a jejich rovnost před Bohem, světská povaha politické moci atd.) tvoří společný obsah života evropských národů. Tento společný obsah se neztratil ani tehdy, když jej formovala svébytným způsobem jednotlivá etnika. Ta v éře nacionalismu potvrzovala svou národní identitu jednostranným zdůrazňováním rozdílů mezi národy. Nevnímala to, co je spojuje. Tento společný obsah existence evropských národů vytváří nosnou půdou politického sjednocení Evropy. 

Všude, kde žijí svobodní lidé, budou vždy existovat rozdílné zájmy. Hlavní smysl takového integračního politického útvaru, jako je Evropské unie, spočívá v tom, aby střety těchto zájmů neeskalovaly do válečných konfliktů. Evropská unie je formou mírového soužití národů. Mír není jenom klidem zbraní, ale spravedlivým řádem a svorností obyvatel, které jsou založené na společném sdílení základních hodnot. 

Národní a kulturní rozmanitost Evropy tvoří její bohatství. Musíme jej uchovávat a rozvíjet – to je jedním z důležitých cílů politické integrace. Té dosáhneme prostřednictvím důsledného uplatňování principu subsidiarity. Ten spočívá v tom, že na vyšší úroveň politického rozhodování přenáší pouze ty pravomoci, které nemůže efektivně vykonávat úroveň nižší. Národnostně a kulturně-historickým podmínkám Evropy proto nejlépe odpovídá decentralizovaný model uspořádání založený na demokratických principech. Aby se tento model uskutečnil, je třeba integrační proces současné Evropské unie (EU) dokončit. To je třeba mít na paměti i ve chvílích, kdy jsou na pořadu dne jiné problémy. Cílem je vytvořit: 

1. demokratickou EU, aby každému zaručila možnost podílet se na rozhodování o zákonech, které pro něho budou platit; 

2. silnou EU, aby dokázala ochránit nás, náš národ i celé své území před jakýmkoli vnějším i vnitřním ohrožením; 

3. svobodnou EU, aby každému zaručovala svobodu, která bude omezována jen ohledem na svobodu druhých (k nim patří i ti, kteří přijdou po nás); 

4. spravedlivou EU, aby zaručovala každému jeho práva a poskytovala mu patřičné prostředky, aby se jich mohl domoci; 

5. prosperující EU, aby vytvořila dostatek hodnot duchovních i materiálních, které by každému, kdo se na jejich tvorbě podílí, zaručovaly odpovídající míru blahobytu; surovinově i energeticky zabezpečenou; 

6. solidární EU, aby slabým a bezmocným lidem poskytovala možnost nežít v bídě, ale způsobem odpovídajícím důstojnosti člověka; 

7. čistou EU, aby každému zaručovala čistý vzduch, čistou vodu, čisté prostředí a zdravé potraviny. Jen tak se stane prostředím trvale se zlepšujícího života; 

8. rozmanitou EU, politicky i správně decentralizovanou, podporující národní a kulturní identity, umožňující, aby každý zůstával sám sebou, pokud to není na překážku spolupráci s druhými; 

9. uchovávající EU, která pečuje o mravní, vzdělanostní, kulturní i přírodní hodnoty zděděné po předcích; 

10. inovativní EU otevřenou novému poznávání a tvorbě nových hodnot. 

C

Jeden svět založený na lidských právech 

Principem zahraniční politiky České republiky a Evropské unie nadřazeným hospodářským zájmům je mírové soužití založené na uznání a dodržování původních lidských práv. Proto je třeba odmítnout jak pacifismus, který vede k toleranci vůči totalitním a autoritářským režimům a ke lhostejnému přihlížení masovým zločinům proti lidskosti, jichž se tyto režimy dopouštějí. Musíme ale odmítnout i takzvaný politický realismus, který nadřazuje hospodářské zájmy nad lidská práva, a cynicky akceptuje neuznávání a porušování těchto práv nedemokratickými režimy jako oprávněný projev suverenity. Mnohokrát se v historii ukázalo, že režimy, kterým jsou lhostejná původní lidská práva jejich občanů, nemají zábrany nerespektovat je ani u občanů cizích, a pokud to shledají jako výhodné, rozpoutají válku. 

Státy, které nerespektují základní práva svých občanů, představují ohrožení míru. Etnická, kulturně-historická, náboženská či jiná odlišnost národů světa je přínosem do světového společenství pouze v případě, že neohrožuje život a důstojnost člověka a neznemožňuje mírové soužití s ostatními národy. Cílem této politiky je jeden svět, v němž se každý člověk může domoci svých původních lidských práv. Takovou politiku se snažil provádět Václav Havel a je třeba na ni novým způsobem navazovat i v nových podmínkách. 

Verze: 27. 9. 2016 

Daniel Kroupa 

Děkuji Pavlu Bratinkovi, Filipu Karfíkovi, Mikuláši Kroupovi a dalším přátelům za cenné doplňky, rady a připomínky.

Dobrovský & Šídlo: Proč se demokracie pořád jen brání?

/ /
97. díl podcastu Dobrovský & Šídlo natočený na Festivalu Paměti národa na Strahovském stadionu v Praze. Foto: Barbora Mráčková
97. díl podcastu Dobrovský & Šídlo natočený na Festivalu Paměti národa na Strahovském stadionu v Praze. Foto: Barbora Mráčková

Tehle scénář vidíme čím dál častěji. Zastánci „liberální demokracie“ jásají, když se jim podaří zabránit nejhoršímu: tedy odstavit od moci politiky, které považují za ohrožení demokratických hodnot ...

97. Demokracie se pořád jenom brání

... naposledy třeba Marine Le Pen ve Francii. Nebo předtím Andreje Babiše v Česku.

Osud „odmítaných“ a „izolovaných“ teď v Evropském parlamentu čeká i novou frakci Patrioti pro Evropu, v níž se sešla Le Pen, Babiš i maďarský premiér Viktor Orbán, který se už ale podobné izolace ve vlastní zemi obávat nemusí. Když se proti němu totiž pokusila sjednotit v parlamentních volbách roku 2022 široká opoziční koalice, vyhrál Orbán s ústavní většinou.

Jak dlouho se ještě bude dařit stavět hráz autoritativním politikům a jakou cenu za to platíme? Poslechněte si 97. díl podcastu Dobrovský & Šídlo natočený živě ve čtvrtek 11. července na Festivalu Paměti národa na Strahovském stadionu v Praze.

Natáčení na Festivalu Paměti národa na Strahovském stadionu v Praze. Foto: Barbora Mráčková
Natáčení na Festivalu Paměti národa na Strahovském stadionu v Praze. Foto: Barbora Mráčková

Přejeme příjemný poslech 96. dílu podcastu Dobrovský & Šídlo, můžete nás sledovat i jinde než v podcastových aplikacích, doporučujeme náš účet na síti X a taky na Instagramu.

Podcast Paměti národa Dobrovský & Šídlo 

Spotify

YouTube

Vznik dalších dílů podcastu můžete podpořit buď finančním darem na stránkách Magazínu Paměti národa, kam do zprávy pro příjemce napište PODCAST, nebo si můžete koupit naši knihu, triko nebo blok Můžu to doříct…? v e-shopu Paměti národa.

Dořekne to dneska...? Poslechněte si!

➤ A TRIKO SI KUPTE V E-SHOPU PAMĚTI NÁRODA

Subscribe to