Jako pětiletá zažila odsun. Příběh Rosemarie Kraus rozené Dvořák

/ /
  • "My jsme potom mohli kvůli těm dvěma dětem mé tety, která byla zavřená na Skřivánčím poli, ještě zůstat v Chlumci, mnozí museli pryč hned v roce 1945. Hraběcí pár von Westphalen s jejich dětmi, ti museli hned pryč. Měli v Chlumci nádherný zámek, ale museli hned přes kopec s ručním vozíkem nahoru. Oni ještě pořád přijíždějí do Chlumce, jednou do roka. My jsme směli ještě zůstat, ale museli jsme potom od tety pěšky dolů k nákladnímu autu, ke kostelu, to se jde jen dolů takovou zatáčkou, „drehe“ jsme říkali doma nářečím. A u kostela stálo otevřené nákladní auto, jaká dřív bývala, vzadu všechno otevřené. Naši mě vyzdvihli nahoru, já měla u sebe ruksak a vtom z něj vykoukla moje panenka. Ostatní jsme museli nechat doma, všechny hračky. A já se dobře pamatuju, že naproti tomu místu stál selský dvůr mé pratety. Tam dole stála spousta lidí, moji známí a vzdálení příbuzní, kteří ještě nebyli vysídleni, a všichni plakali. A jedna dobrá Češka, která už ten selský dvůr převzala, ta nám nahoru podala láhev mléka."

„Sice mám tady v Bavorsku dva domy, ale doma se cítím v Česku,“ říká osmdesátiletá Rosemarie Kraus. Narodila se v Chlumci u Ústí nad Labem a její dědeček Franz Dvořák byl synovcem skladatele Antonína Dvořáka.

Když se v roce 1941 narodila, její rodné město se jmenovalo Kulm bei Aussig. V předvečer války pochodovali před chlumeckým kostelem nacisté a provolávali slávu vůdci, paní Rosemarie o tom ví pouze z vyprávění tatínka. Její rodina mezi příznivce Hitlera ale rozhodně nepatřila. 

Muzikální rodina z Ústecka

Dědeček Franz Dvořák byl synovcem skladatele Antonína, útlé dětství strávil v českojazyčném prostředí a až po předčasné smrti svého českého otce se s německou matkou přestěhoval na Ústecko. Hudební tradice v rodině žila i nadále – Dvořákovi byli sice ševci, dědeček ale v Chlumci působil také jako kapelník, otec a strýc hráli ve volném čase na varhany. 

Rosemarie Kraus (Dvořáková) s prarodiči 1944. Zdroj: Archiv pamětnice
Rosemarie Kraus (Dvořáková) s prarodiči 1944. Zdroj: Archiv pamětnice

Paní Rosemarie vzpomíná na své dětství v Chlumci s láskou – bylo to prý krásné městečko s rybníkem, kostelem a selskými dvory, které dnes nahradily výškové domy. Rodina pořádala hudební dýchánky a jejich stopy jsou v obci dodnes patrné, i když ne na první pohled. Paní Rosemarie objevila až v roce 2010 v někdejší hraběcí lóži chlumeckého kostela rukopisy hudebních partitur po svém dědečkovi. Schoval je tam nejspíš úmyslně, vzít si je s sebou do Německa v roce 1946 totiž nesměl.

Válka a její konec

Příbuzní paní Rosemarie za války většinou nebyli nijak politicky aktivní. Když strýc Franz dostal povolávací rozkaz, dal před známými najevo, že nechce jít bojovat, a asi jen proslulé příjmení ho uchránilo před vězením. Musel ale na „léčení“ do nervového sanatoria ve městě Bautzen a potom tak jako tak na frontu. Zemřel nedlouho poté ve slovinském Mariboru. 

Otec za války. Zdroj: Archiv pamětnice
Otec za války. Zdroj: Archiv pamětnice

V roce 1943 narukoval i otec Josef, bojoval v Řecku a na konci války padl do amerického zajetí. Do Čech už se nevrátil, s rodinou se setkal až v roce 1947 v Bavorsku. Nepříjemné vzpomínky má paní Rosemarie na konec války, zejména na bombardování Chlumce, které přečkala v dětské postýlce ve sklepě. Vzpomíná na sovětského důstojníka, v jehož blízkosti se po příchodu Rudé armády všechny místní ženy zdržovaly, cítily se tak chráněny před poválečnou odplatou tzv. Revolučních gard. Důstojník se ubytoval u Dvořákových a malou Rosemarii vozil na svém koni.

Odsun a tábor ve Všebořicích

Hned v létě roku 1945 byl rodině Dvořákových jakožto Němcům vyvlastněn majetek. Děda Franz se jako syn Čecha mohl chystanému odsunu vyhnout a jeho čeští přátelé se ho pro to snažili přesvědčit. Nechtěl ale zůstat na stará kolena sám, proto se rozhodl zbytek rodiny následovat. 

Dvořákovi museli Chlumec opustit 17. července 1946, a přestože směli mít jen 30 kg na osobu, balil děda do svého kufříku vedle důležitých dokumentů i památeční novinové výstřižky s články o svém strýci Antonínovi. „Museli jsme potom od tety pěšky dolů ke kostelu k nákladnímu autu, to se jde jen takovou zatáčkou, ‚Drehe‘ jsme jí říkali doma nářečím. A u kostela stálo otevřené nákladní auto, jaká dřív bývala, vzadu všechno otevřené,“ vzpomíná paní Rosemarie.

S matkou a panenkou, již si brala do odsunu. Zdroj: Archiv pamětnice
S matkou a panenkou, již si brala do odsunu. Zdroj: Archiv pamětnice

 „Naši mě vyzdvihli nahoru, já měla u sebe ruksak a vtom z něj vykoukla moje panenka. Ostatní jsme museli nechat doma, všechny hračky. A já se dobře pamatuju, že naproti tomu místu stál selský dvůr mé pratety.“ 

„Tam dole stála spousta lidí, moji známí a vzdálení příbuzní, kteří ještě nebyli vysídleni, a všichni plakali. A jedna dobrá Češka, která už ten selský dvůr převzala, nám nahoru podala láhev mléka.“

Hodilo se, následující týdny totiž strávili o hladu v internačním táboře Všebořice (Schöbritz). „Babička pořád chodila kolem plotu a koukala, jestli někdo něco přes plot nehodí, ale nikdo nic házet nemohl, protože všechny sledovali. Bratranec říkal, že lidé jedli žížaly z košů, takový měli hlad,“ vypráví paní Rosemarie. 

Ostraha tábora přitom internovaným bezostyšně zabavovala věci i ze skromného majetku, který si směli vzít, matce Antonii například snubní prsten. Uchránit se jí naopak podařilo dřevěného andílka, který visíval nad postýlkou malé Rosemarie a kterého dodnes má. Po pár týdnech rodinu odsunuli v dobytčích vagonech do sovětské zóny v Německu.

Chlumec před rokem 1945. Zdroj: Archiv pamětnice
Chlumec před rokem 1945. Zdroj: Archiv pamětnice

Cesta na Západ a studium u řádových sester z Čech

Sedmičlenná rodina strávila následující měsíce v jednom pokoji ve východoněmecké vesnici, dokud se matce nepodařilo vyjednat pro sebe a malou Rosemarii tzv. „Zuzugsbescheinigung“, tedy povolení vycestovat na Západ za účelem sjednocování rodin. Otec Josef totiž po propuštění z amerického zajetí žil v bavorské obci Schwürbitz, kam se za ním žena s dcerou směly v květnu 1947 přistěhovat. 

 Těžké podmínky za odsunu a bezprostředně po něm podle paní Rosemarie způsobily její trvalé poškození chodidel – přestože byla dcerou ševce, musela celý rok strávit v jedněch botách, v nichž její dětská chodidla nemohla správně růst. Prarodiče ale museli po ještě více než dva roky žít ve vznikající NDR, povolení vycestovat získali až v roce 1949. 

Rosemarie po válce v Německu. Zdroj: Archiv pamětnice
Rosemarie po válce v Německu. Zdroj: Archiv pamětnice

 Začátky v Bavorsku byly skromné, ale místní sedláci rodinu přijali vřele. Rosemarie vychodila základní školu, kde musela spolužákům trpělivě vysvětlovat, jak se vyslovuje její nezvyklé příjmení. Od devíti let hrála na housle a středoškolské vzdělání se specializací na hru na varhany absolvovala ve Wernecku u řádových sester sv. Kříže, které přišly po válce z kláštera v západočeském Chebu. 

Po předčasné smrti své matky paní Rosemarie v dalším studiu nepokračovala, do roku 1965 se starala o dědečka a živila se jako daňová poradkyně. Plných šedesát let ale také působí v Bavorsku jako varhanice, hraje zejména o nedělích v kostelech.

Vzpomínky paní Rosemarie Kraus pocházejí ze sbírky Paměť národa, kterou spravuje obecně prospěšná společnost Post Bellum jen díky podpoře soukromých dárců. Budeme rádi, pokud se ji rozhodnete podpořit i Vy třeba drobnou částkou nebo vstupem do Klubu Paměti národa na https://podporte.pametnaroda.cz. Za případnou podporu děkujeme!

Návštěvy Čech 

V rodině paní Rosemarie se nadále udržovaly české tradice, někdejší krajané se setkávali a vzpomínali. Korespondenčně zůstávali ve styku i s lidmi z Čech, zejména s lidmi ze smíšených manželství. Svoji „starou vlast“ poprvé navštívila až v roce 1984, od té doby tak ale činí pravidelně. 

V osmdesátých letech paní Rosemarie šířila petici za propuštění Václava Havla z vězení, kterou iniciovala organizace Internationale Gesellschaft für Menschenrechte. Angažovala se i v případě disidenta Pavla Wonky, posledního politického vězně komunistického režimu v Československu, který zemřel ve vězení. Dodnes se zachovala její korespondence s Pavlovou matkou, která byla také českou Němkou.

Rosemarie Kraus, Pegnitz, 2020. Zdroj: Post Bellum
Rosemarie Kraus, Pegnitz, 2020. Zdroj: Post Bellum

Paní Rosemarie stále ráda navštěvuje Česko a hrává při slavnostech na varhany. V dobách před epidemií se pravidelně účastnila tradiční poutě v rodném Chlumci (tzv. „Kulmer Fest“), kterou navštěvují i další bývalí němečtí obyvatelé včetně potomků hrabat von Westphalen. 

Má jednoho syna a dvě dcery, z nichž jedna je sopranistkou a udržuje vztah k Čechám, sponzoruje domov pro děti se zdravotním postižením v Ústí nad Labem a opravy kostela v Chlumci. To paní Rosemarii těší, protože i ona sama se pořád cítí v Česku doma. 

„Ačkoli v Chlumci mě to hodně hodně bolí. Já už ani nechodím nahoru k tomu domu, kde jsem kdysi bydlela, jinak bych musela brečet.“

„Projedu nanejvýš okolo autem nahoru ke starému nádraží, tam se zastavil čas. Jen už tam není napsáno Kulm, ale Chlumec.“

Ukázka z komiksového zpracování příběhu Rosemarie Kraus v rámci právě vydané publikace Odsunuté děti.  Nakreslila Magdalena Rutová
Ukázka z komiksového zpracování příběhu Rosemarie Kraus v rámci právě vydané publikace Odsunuté děti. Nakreslila Magdalena Rutová