PhDr. Jiří Tichota

* 1937

  • "Kvintet samozřejmě brzy začal narážet. Ta věc byla taková, že jsme měli jednu výhodu proto, že komunisti se vždycky tvářili jako ochránci proletariátu, utlačovaných všude na světě, a černoši patřili - a to nebyla žádná pomluva, tak to skutečně bylo, to všichni víme, že tam skutečně segregace existovala a s čím jsem skutečně nesouhlasil, co se mě nelíbilo a bylo mě jedno, že totéž vykřikují komunisti, i když nikdy jindy jsme společné věci nevykřikovali, ale ta věc nám pomohla. Protože problém byl, jak asi všichni vědí, že angličtina nebyla žádoucí. Kapely, které se jmenovaly anglicky, podniky, které se jmenovaly anglicky, trampské osady, které se jmenovaly anglicky, se všechny musely přejmenovat, protože anglicky to nešlo, ale u těch spirituálů, tam byl jeden problém. Tak jako neměli rádi angličtinu, tak ale neměli rádi náboženství. A když jsme zpívali spirituály anglicky, tak oni podle sebe soudili, že publikum nám nerozumí a to jim bylo milejší než abychom zpívali o Kristovi a náboženské texty těch spirituálů, takže jsme měli výjimku a anglické texty jsme zpívali. No ale pak jsme se rozhodli, že to je škoda, protože lidé tomu nerozuměli a hlavně jsme udělali změnu v tom, že jsme si řekli: Heleďte, my nejsme vázaní na to zpívat pořád dokola biblické příběhy nebo aspoň ne všechny a můžeme si vybírat takové náměty, které se nám líbí. A hodilo se nám všechno, co mluvilo o svobodě. Byli jsme mladí, chtěli jsme žít jinak a byla taková atmosféra, byla šedesátá léta, vypadalo to, že to bude všechno krásné a tak jsme se rozhodli, že budeme psát svoje české texty nezávislé na tom, o čem byl překlad. Takže když jsme napsali třeba Spirituál Až se k nám právo vrátí, tak nikdo netušil, že v originále - a tvrdili jsme, že to je anglický překlad - nikdo netušil, že originální text je více důvěry v Krista."

  • "Asi za 4 dny na to, co jsme se vrátili do toho rozbitého domu, se od Zbraslavi objevil průvod a v jeho čele kráčel nějaký menší chlapík vysvlečený do půl těla, blonďák, který měl do kůže svěracím špendlíkem přišpendlenou ceduli: Jsem vrah lahovických mužů. On měl nějaké poškozené levé oko a podle toho ho někde u Rokycan snad poznali a zatkli a pěšky ho přivedli zpátky a předhodili ho těm čerstvým vdovám, třídenním nebo čtyřdenním, které ho napřed tam tloukly klacky a musím to říct, i když je to... - vždycky to přitom těžko vyslovuju - potom ho vzali na nějaký dvůr, ten dům dodnes stojí i strom vedle něj - pověsili ho za nohy hlavou dolů, polily benzínem a zaživa ho upálily."

  • "A já jsem k pěti letům dostal koloběžku, byl jsem se projet po silnici, na které jsme si jinak i hráli, běhali jsme po ní, prostě tam nic nehrozilo, jenom na Hitlerovy narozeniny, což bylo tuším 20. dubna, vždycky jel jeden autobus do Zbraslavi na počest Hitlera. A já jsem si tam projížděl na koloběžce a proto, že náš dům, ten kde jsme bydleli v pronájmu, stál hned vedle silnice, tak jsem bez ohlédnutí do něj zajel, jenže za mnou zaskřípaly brzdy a zastavil se německý vojenský terénní vůz, který jel rovně a nepočítal s tím. Já jsem samozřejmě nedal znamení, že budu odbočovat, a on prudce zastavil a někdo na mě začal německy křičet - nějaký důstojník a ještě tam seděl, jak jsem viděl, vyšší důstojník vedle něj, on ho vezl a začal na mně něco německy křičet a já jsem samozřejmě německy nerozuměl, ale tatínek byl na zahrádce toho domu a německy mluvil, takže slyšel, co se děje a vyšel ven a ten důstojník, jak mě otec pak přeložil, na mě křičel: ty parchante, kvůli tobě se mohl zranit německý důstojník a mého otce na té ulici zfackoval."

  • „Můj tatínek byl v jednapadesátém roce nebo v padesátém zavřen bez udání důvodu, jak se to tenkrát dělalo. Byla vytvořena taková protistátní skupina z toho, že on pracoval tehdy v odchytu zvěře. To byl státní podnik pro export zvěře. A tam k něčemu došlo, tatínek byl zahrnut do těch obviněných. A aniž nám rodině bylo vůbec co řečeno, tak tatínek nepřišel z práce domů. Moje maminka měla velké srdeční problémy, byla v domácnosti a nemohla pracovat, a ta se pochopitelně snažila, když její manžel – můj tatínek – nepřišel domů, tak se snažila zjistit, co se stalo. Oni jí zapřeli, že ho zatkli, víc jsme se nedozvěděli. V práci řekli, že nevědí, co s ním je. Takže půl roku celá naše rodina – my malé děti, já a sestra Jiřina – jsme žili s tím, že maminka se snažila vypátrat, co je s otcem. Neměla z čeho žít, protože byla v domácnosti, nepracovala a měla na krku dvě malé děti. Pak jeden známý mého tatínka – advokát – nějakými cestami, tenkrát v 50. letech to bylo nebezpečné, zjistil, že otec byl zatčen, chystá se s ním nějaký proces, s celou takovou skupinou. Byl zavřen v Řepích a mamince se postupně podařilo se dopracovat k tomu, že jí to potvrdili. A jednou za dva měsíce jsme měli možnost otce navštěvovat ve vězení.“

  • „Já si pamatuji, když jsme zjistili, že je v Řepích, tam, co je dnes klášter, tak v tom klášteru byli zavření. My jsme tam mohli jednou za dva měsíce ho navštěvovat. A to byl pro nás vždy hrozný pohled, protože jsme byli puštěni do místnosti, kde seděli tři fízlové s červenými výložkami, co měli na starosti vězně. A otec v pruhovaném byl uprostřed místnosti v kleci. Taková síť, drátěná klec, velká, až skoro ke stropu. Prostě my jsme s ním mluvili a on byl zavřený v kleci. Nesmělo se mu nic dávat, nesmělo se chodit blízko. Moje maminka se snažila a táta, který se od první republiky – což já samozřejmě nepamatuji – strašně bál komunistů, především měl za to, že Stalin je zločinec, což se ukázalo, že byla pravda. On byl přesvědčený, že tak jako ti ostatní, kteří už byli zlikvidovaní, ta parta kolem, ti takzvaní zrádci… tak otec byl přesvědčený, že se také nikdy nedostane ven. Vždycky plakal, když jsme odcházeli, že už nás neuvidí.“

  • „Pátého května začala střelba v Praze. Tak lahovičtí muži postavili barikádu na mostu přes Berounku, a to ze dvou důvodů. Jednak vlastně bránila tomu, aby Němci utekli z Prahy na západ. Ale smyslem byla spíše opačná věc, totiž že Němci povolali nějaké tankové divize ze západu, aby přišly potlačit Pražské povstání, a zdržovala je barikáda, na které se lidé s několika puškami snažili zabránit, aby se Němci dostali do Prahy. To neuvěřitelné na tom je, že když potom tu barikádu rozstříleli, také rozstříleli byt, ve kterém jsme bydleli, tak ten velitel esesácké skupiny nechal osmého května v noci popravit všechny muže v Lahovicích. O tom se málo mluví, proto o tom mluvím já.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Točná, v bytě pamětníka, 23.11.2017

    (audio)
    délka: 02:30:16
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
  • 2

    Praha, 18.09.2025

    (audio)
    délka: 01:54:05
    nahrávka pořízena v rámci projektu Pamětníci Prahy 12 vyprávějí v Paměti národa
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Spirituál kvintet: legenda, která hrála bez přestávky šedesát let

Jiří Tichota mladý
Jiří Tichota mladý
zdroj: archiv pamětníka

Jiří Tichota se narodil 18. dubna 1937 a pochází z muzikantské rodiny. K jeho předkům patřil prapradědeček Antonín Liehmann, který byl učitelem hudby Antonína Dvořáka. Otec Ing. Dr. Jiří Tichota byl v 50. letech zatčen, vězněn bez soudu a přinucen spolupracovat s StB. V roce 1961 spáchal sebevraždu. Jiřímu Tichotovi nebylo umožněno studium a musel pracovat jako dělník v chemičce Spolana Neratovice. Později studoval na VŠCHT v Praze, zajímal se o hru na kytaru a loutnu a podílel se na založení skupiny Spirituál kvintet. Studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy ukončil v roce 1965 a titul PhDr. získal roku 1968. Je znám jako umělecký vedoucí skupiny Spirituál kvintet a jako autor textů mnoha jejích písní. Je manželem zpěvačky Zdenky Tichotové, rozené Toskové, se kterou má syna Tomáše a dceru Lenku. Se Spirituál kvintetem, který umělecky vedl, pamětník koncertoval až do roku 2021, kdy jeho činnost ukončil. V roce 2025 žil v Praze 4 na Točné. V říjnu téhož roku obdržel od prezidenta republiky Medaili za zásluhy.