Jolanta Piątek

* 1959

  • „Takže to bylo doopravdy ohromující, protože davy se tlačily dovnitř, nevím, jestli Weksler [ředitel Teatru polského Jacek Weksler] nelitoval, později určitě ne, přičemž technici dohlížející na bezpečnost v divadle byli v šoku, Jakub nebyl schopen usměrnit ty folkaře. Davy se tam tlačily, všichni kouřili cigarety a v divadle se nesmí kouřit. Panoval tam opravdu neskutečný halas, ale ty davy, to oživení! Na všechny to udělalo velký dojem, i ta velká návštěvnost, hlavně na ty účinkující. Myslím, že Karel takové davy neočekával, ani takové přijetí. Byl opravdu šťastný.“

  • „To byly knížky ukryté u různých lidí, protože nemohly být na jednom místě, neboť tak by je mohl někdo najít a všechny zkonfiskovat. Výpůjční deníky byly na různých místech, pár knížek bylo tam, pár zase někde jinde, byly rozmístěné po různých lidech. Knihovna rostla po celá osmdesátá léta, protože těch [necenzurovaných] vydavatelství do roku 1980 bylo poměrně málo. Jednalo se o jednotlivé knížky, teprve začal vycházet Zapis, teprve to začalo nabírat tempo a velmi se to rozrostlo v období Solidarity. Před Solidaritou toho nebylo tolik, většinou to byly knížky z pařížské Kultury anebo z Londýna. Hodně to byly miniaturní knížky, i když i těch začalo přibývat po roce 1980. Miniaturní Kultury a další, i když nevím, jak tehdy, ale teď bych je nepřečetla ani s brýlemi, protože to byly miniaturní tisky, které vlastně mohly zkazit oči většině lidí, protože takové tisky bylo možné číst s velkým sebezapřením, ale některé knížky byly dostupné jen tak.“

  • „Za grafickou část byl zodpovědný Tadeusz Kuranda, čili on je autorem toho loga festivalu a všech tisků. Za knížky, které měl také prodávat, Remik Lenczyk, který měl antikvariát na Placu Uniwersyteském. Jarek [Broda] byl odpovědný za informace, tedy tiskovou kancelář. Igor Wójczyk za výstavy obrazů, Krzysztof Jakubczak za výstupy. Co tam ještě zůstalo... Za filmy si nepamatuji, kdo byl zodpovědný. O fotografie se staralo Dementi a natáčet to měli Aszka Czarniecka a Grzeszu Braun. Snad jsem všechny vyjmenovala, pokud si dobře pamatuji.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Wroclaw, Centrum Historii Zajezdnia, 31.05.2023

    (audio)
    délka: 01:26:03
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Kryl nečekal ve Wroclawi davy Čechů ani takové přijetí. Byl šťastný

Jolanta Piątek ve Vídni, 80. léta
Jolanta Piątek ve Vídni, 80. léta
zdroj: archiv Jolanty Piątek

Narodila se 14. června 1959 v městě Bielawa v Dolním Slezsku, její rodiče patřili mezi Poláky, kteří po válce osídlili někdejší německé území. Po maturitě na gymnáziu v Dzierżoniówě studovala rok a půl politologii na Wroclawské univerzitě, v roce 1979 přestoupila na polonistiku a převzala od aktivistky Studentského výboru solidarity (SKS) Renaty Otolińské vedení jeho podzemní knihovny. Vedla ji i v době Karnevalu Solidarity, kdy knihovna fungovala oficiálně pod hlavičkou Nezávislého sdružení studentů (NZS), a po vyhlášení válečného stavu 13. prosince 1981 opět v utajení. V roce 1985 ukončila studium polonistiky a nastoupila do knihovny polonistiky, kde ukrývala zakázané knihy. V květnu 1989 se zapojila do přípravy mezinárodního semináře o střední Evropě a festivalu československé nezávislé kultury, které se konaly ve Wroclawi 3. až 5. listopadu 1989. Po pádu komunismu pracovala jako redaktorka publicistiky Radia Wroclaw. V letech 2001–2010 žila v Praze a své zkušenosti popsala v knize Obrazki z Czech. V letech 2016 a 2017 působila v pozici mluvčí těžařského koncernu KGHM Capital Group a v letech 2017 až 2019 byla ředitelkou Radia Wroclaw. V roce 2023 žila ve Wroclawi.