„Vysnila jsem si, že bych chtěla jít někam do obchodu, kde je větší pohyb lidí, a ne do kanceláře. Objevila jsem inzerát Na Příkopě v prodejně se sklem firmy Moser, kde bylo napsáno, že hledají prodavačku se znalostí dvou světových jazyků. Zašla jsem tam. Pan šéf mi říkal: ‚Ale my nepovažujeme jeden za ruštinu, musíte znát dva kromě ruštiny.‘ Řekla jsem: ‚Znám dva kromě ruštiny – anglicky a německy.‘ – ‚Výborně.‘ Okamžitě mě vzali. Asi po měsíci si mě pan šéf zavolal a říká: ‚Prosím vás, co jste provedla? Musím vás okamžitě propustit.‘ Říkala jsem: ‚Nic jsem neprovedla.‘ Měli kádrové materiály. Protože paní Istlerová, což byla velice noblesní dáma, manželka grafika Istlera, odešla do důchodu a už nechtěla pracovat, potřeboval mě. Byl to opravdu úžasný obchod. Češi tam téměř nenakupovali, jenom cizinci. Tehdy tam cizinců bylo poměrně dost a obchod musel fungovat. Usmlouval to s nimi na půl roku. Takže jsem měla zase od půlky ledna do půlky července práci. Říkal mi: ‚Třeba si to rozmyslí, a jestli vás to tady bude bavit, tak tu můžete zůstat.‘ Jenomže si to nerozmysleli.“
„Byly mi synodní radou nabídnuty Horní Počernice, což byla tehdy samostatná vesnice nebo městečko u Prahy. Dokonce jsem tam i kázala a všechno bylo na nejlepší cestě.“ – „To bylo v roce 1973?“ – „V roce 1973 se už všechno chystalo i na jaře – v květnu, v červnu. Ještě před ukončením fakulty. Už jsem jednala s panem seniorem Betkou. Bydlel na Smíchově. Občas jsem tam za ním jezdila. Byl senior pražského seniorátu a bylo to dobré. Ovšem najednou jsem skončila fakultu. Myslím, že jsem dělala nějaké zkoušky ještě v září. Potom na začátku října, když jsem měla všechno hotové a mohla jsem nastoupit, tak jsem dostala ze synodní rady dopis, že není v zájmu, abych šla rovnou na sbor.“ – „A v čím zájmu?“ – „Tehdy to bylo tak, že k práci faráře na sboru musel být udělen od státu takzvaný státní souhlas. Bez toho nikdo nemohl nastoupit do sboru nebo pracovního poměru, protože faráři, jestli se nepletu, tehdy byli a jsou ještě vypláceni státem. Takže pracovní poměr se uzavíral se státem a ne se sborem. Stát rozhodl takto, protože nepocházím z dělnické rodiny, bylo by dobře, abych si to také zkusila na vlastní kůži, jak funguje být dělnice.“
„Najednou slyším babičku, jak běží nahoru po schodech: ‚To je strašné. To je konec,‘ lamentuje. Říkám: ‚Co se stalo?‘ Přišla nějaká sousedka. Rádio jsme si hned ráno nepouštěli. Povídá, že nás obsadili. Takto jsme se to dozvěděli. Byla středa. Mám pocit, že rodiče přijeli v sobotu nebo v neděli. V sobotu, protože v neděli už tatínek kázal. Vím, že bohoslužby byly na city. Bylo to už dost dramatické. Vím, že byly podpisové akce, jako za neutralitu. Velim začala v srpnu už trochu více žít. Vznikaly otázky, jestli zavřou vysoké školy. Co bude. V prvních chvílích si to člověk nedovedl úplně představit.“ – „Měla jste strach?“ – „Nikdy předtím člověk nic podobného nezažil. Jenom z vyprávění rodičů, jak prožívali válku. Zvlášť maminka. I v Miroslavi se bombardovalo.“
Jana Krausová, rozená Zlatohlávková, se narodila 25. ledna 1950 ve Znojmě jako nejstarší ze čtyř sourozenců do rodiny Jana Zlatohlávka (nar. 1911), faráře Českobratrské církve evangelické, a jeho ženy Hildy, rozené Kořínkové (nar. 1924). Své dětství a mládí prožila na faře ve Velimi, kde její otec působil od roku 1951 jako evangelický farář. Válku prožil v Miroslavi, kde se seznámil se svou budoucí ženou, která sice pocházela ze Znojma, ale pilně navštěvovala různá setkání evangelické mládeže jak v Miroslavi, tak i ve Vídni. Rodiče Jany Krausové se vzali v roce 1948 a posléze se odstěhovali do Hlinska, kde otec působil jako evangelický farář. V roce 1951 odešla rodina do Velimi. Tam obývali velkorysou místní faru s velkou zahradou. Jelikož evangelíků ve Velimi v padesátých letech značně ubylo – a s nimi i případní vrstevníci či kamarádi, trávily farářovy děti čas převážně mezi sebou, chráněny zdmi zahrady. Rodiče Janu Krausovou a její sourozence vychovávali v duchu evangelické tradice a vzdělávali je v hudbě, literatuře a pěstovali u nich lásku k výtvarnému umění. Díky uvolněné politické situaci v polovině šedesátých let byla Jana Krausová přijata na gymnázium (SVVŠ) a později i ke studiu teologie na Komenského bohoslovecké evangelické fakultě v Praze (dnes Evangelicko-teologická fakulta UK), které v roce 1973 úspěšně dokončila. Vzhledem k nepříznivému kádrovému profilu však nezískala státní souhlas k duchovenské činnosti, i když splnila podmínku roční práce jako dělnice v Kolínské rafinerii minerálních olejů (KORAMO). Později jí ani nebylo dovoleno pracovat jako prodavačka. Snad díky „pomoci shůry“ nakonec získala práci v antikvariátu – a ta ji ovlivnila po celý další život. Z prvního manželství s Janem Medkem má dceru Annu. V době natáčení v roce 2022 provozovala se svým druhým manželem Jaroslavem Krausem v Praze antikvariát U Mušle svatého Jakuba.
Hrdinové 20. století odcházejí. Nesmíme zapomenout. Dokumentujeme a vyprávíme jejich příběhy. Záleží vám na odkazu minulých generací, na občanských postojích, demokracii a vzdělávání? Pomozte nám!