PhDr. Jana Hrabětová

* 1943

  • „V noci nás [bratr] vzbudil, abychom si pustili rádio, že je okupace. Tak jsme poslouchali do rána. Šla jsem do práce, nějak jsme to ještě neřešili, a vím, že jsme se dívali z okna muzea v prvním patře, které je při hlavní silnici, jak jeli Rusové na Prahu pod těmi okny. A já v takovém nadšení, v takovém odporu jsem napsala velký nápis na muzeum ,Iditě domoj!‘ Už si nepamatuji, co to bylo, a vyvěsili jsme to na to muzeum. Začali jsme sbírat noviny, ale pak přišli z okresního výboru, jak začala normalizace. Nasbírali jsme to po městě, takové ty ručně psané plakátky, asi čtyři archivní krabice jsem měla, a potom, jak začala normalizace, jsem také sehnala Bílou knihu, ale museli jsme vše odevzdat na OV KSČ.“

  • „Když tam, myslím ve dvaapadesátém roce, přišel nový správce Zbyněk Zbyslav Stránský, což byl potom v muzejním světě pojem, on dělal vrchního muzejního teoretika v Brně na Masarykově univerzitě. Ale začínal v Poděbradech, byl vystudovaný hudební teoretik nebo hudební historik a tam udělal takovou revoluci v muzeu, že to začala být politická ideologická záležitost. Z muzea se dělaly ideologické nástroje. Všechny staré sbírky, ty, co tam byly, ty se stěhovaly pryč, a místo toho se dělaly takové angažované výstavy, lety do vesmíru, vývoj člověka nebo pěstování kukuřice po sovětském způsobu, Sovětský svaz – náš vzor. Takže tohle on tam zaváděl a záhy se muzeum vyšvihlo mezi přední muzea, alespoň ve Středočeském kraji, dokonce se stalo krajským muzeem v té době. Asi dva roky to fungovalo, on pak šel na vyšší post a muzeum zase spadlo z krajského na městské muzeum.“

  • „Pak mi to došlo, že Němci potřebovali spousty lidí do zbrojního průmyslu, jak se válka vyvíjela, tak se jim hodil kdekdo jako pracovní síla. A protože v té době byl zákaz spolčování a poslechu zahraničního rozhlasu a stalo se, že [rodiče] chodili na Rybníček k rodině té tety, a tam se našla domovnice, se kterou se teta pohádala v prádelně nebo jak to tak vykládali, a ta je udala, že se tam spolčují. Proto si pro tátu došli. Já jsem se narodila devátého dubna a šestadvacátého zatkli tátu a řadu těch z okruhu, kteří chodili do bytu tety. A potom si pro mámu a její sestru přijeli do Poděbrad, to bylo čtvrtého září. Odvezli je s sebou sem na gestapo, potom po soudu je poslali do Drážďan a nakonec skončili všichni pohromadě. To byla jak teta, mámina sestra, tak jejich teta a nevěsta budoucí. Drželi se celou dobu pohromadě a většinu času strávili v káznici ve Waldheimu, to je tady nedaleko Drážďan. Byli nasazeni na práci a dělali ve zbrojním průmyslu.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, 05.08.2021

    (audio)
    délka: 02:00:42
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století TV
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Na prvním místě pro mě vždycky bylo dělat pořádnou práci

Maturitní foto, 1961
Maturitní foto, 1961
zdroj: Archiv pamětnice

Jana Hrabětová se narodila 9. dubna 1943 v Praze. V srpnu téhož roku zatklo otce Jana Plachého gestapo a brzy nato i maminku Jarmilu. Rodiče byli do konce války v káznici ve Waldheimu, malá Jana zůstala u prarodičů Kundrtových v Poděbradech. Po válce se zde usadila celá rodina. Jana Hrabětová maturovala v roce 1961 na Střední všeobecně vzdělávací škole a po krátkém působení v České spořitelně nastoupila v roce 1963 do Polabského muzea v Poděbradech jako dokumentátorka. Postupně si doplnila kvalifikaci. Vystudovala národopis na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde v roce 1983 promovala. V zaměstnání se účastnila řady významných událostí spojených s muzeem, včetně budování skanzenu v Přerově nad Labem. Tam byla také po nástupu nové ředitelky v 80. letech přesunuta a stala se jeho vedoucí. Je autorkou článků a odborných publikací zaměřených zejména na národopis a osobnosti středního Polabí. Jana Hrabětová v Poděbradech žije celý život, v roce 2017 se zde stala čestnou občankou. V době natáčení v roce 2021 stále pracovala v Polabském národopisném muzeu.