Miloslav Neuberg

* 1930  †︎ 2019

  • „Pamatuju na jednu velice krásnou epizodu. To bylo v dubnu roku 1945. Jedno odpoledne za velkého hukotu přistálo na letišti ve Kbelích asi deset těžkých bombardérů Henkel 117. To byly jejich čtyřmotoráky. Druhý den dopoledne v devět hodin přilétla masa mustangů a všechny bombarďáky Němcům rozsekaly, že jim z toho zbyly jen konce křídel a ocas.“

  • „Asi třetí den do Bechyně přijely čtyři tanky, nějaký velitel roty. Přišel ke mně, zahlásil se. Tak jsem mu řekl, kde mu dám místo. Dal jsem mu místo na druhé straně letiště na trávě, ať si s tankama kontroluje, co se děje na letišti, do kasáren ať nechodí, protože vědí, jaká je situace. Kdyby něco bylo, tak ať za mnou přijde. Načež potom byl jeden takový mítink na letišti. To si pamatuju jako dneska, proletěl asi třikrát Il-28 s otevřenou pumovnicí a fotokamerami fotografoval, co se děje. Druhý den tam přistály letouny.“

  • „21. srpna roku 1990 jsem odletěl do Moskvy do štábu Varšavské smlouvy. S manželkou jsme nabalili peřiny, kastroly, protože tam jsme dostali byt, nábytek, ale nebyly tam žádné tyhlety věci. Někdy po 20. prosinci 1990, to si pamatuju jako dneska, prezident Havel v Praze mává koženým pytlíkem a říká: ‚Tak tady mám razítko, jsem teď nejvyšším velitelem Varšavské smlouvy.‘ Oni se ti prezidenti střídali vždycky po dvou letech, pro forma. ‚Já vám všem slibuju, že tu Varšavskou smlouvu co nejdříve zruším.‘ My jsme 23. nebo 22. prosince, byli jsme tam čtyři a půl měsíce, zase s manželkou balili peřiny, kastroly a zase jsme letěli do Prahy.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Hradec Králové, 05.04.2013

    (audio)
    délka: 01:28:31
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Nebyl jsem špatný pilot. Přežil jsem pětadvacet let svého létání

Miloslav Neuberg v roce 1951 po přeškolení na proudový letoun MiG-15
Miloslav Neuberg v roce 1951 po přeškolení na proudový letoun MiG-15
zdroj: Archiv Miloslava Neuberga

Plukovník generálního štábu v. v., Ing. Miloslav Neuberg, se narodil 26. prosince 1930 v kolonii Čína v pražském Hloubětíně nedaleko kbelského letiště. Otec byl tesař, podílel se na stavbě kupole pražského planetária. Matka byla žena v domácnosti. Koncem druhé světové války pamětník zažil bombardování Vysočan a kbelského letiště. V mládí se zajímal o hudbu a snažil se složit přijímací zkoušky na konzervatoř. Nebyl však přijat, a proto se rozhodl pro dráhu vojenského letce. V roce 1948 nastoupil do vojenské letecké akademie. Výcvik probíhal ve Šternberku, Olomouci a Prostějově. Po ukončení výcviku byl v roce 1950 převelen k leteckému pluku do Plzně. V roce 1951 se v Milovicích přeškolil na proudová letadla MiG-15 a následně sloužil na vojenském letišti v Líních u Plzně. V roce 1953 dostal nabídku ke studiu na vojenské akademii v Moninu u Moskvy. Této nabídky využil. V Sovětském svazu, kde se seznámil i se svojí manželkou, studoval do roku 1956. Po návratu byl krátce zástupcem velitele letky ve Kbelích, v letech 1957-1961 vykonával funkci velitele 4. leteckého pluku v Pardubicích. Následně byl přeložen na letiště v Bechyni v jižních Čechách, kde se roku 1962 stal velitelem první zvolensko-ostravské divize. Jako velitel divize zažil srpen 1968 a obsazení letišť své divize sovětskými vojáky. Na konci srpna 1968 odjel na dvouletý studijní pobyt na Vorošilovovu vojenskou akademii do Moskvy. V roce 1970 se vrátil do Československa a o rok později byl z politických důvodů propuštěn z armády. Až do odchodu do důchodu v roce 1985 pracoval ve Svazarmu. Roku 1990 se do armády vrátil a krátce pracoval ve štábu Varšavské smlouvy v Moskvě. V roce 1991 odešel podruhé do důchodu. Působil jako předseda Svazu letců v Hradci Králové. Miloslav Neuberg zemřel 3. května roku 2019.