Jaromír Jan Jech

* 1949

  • „Druhý den mě bytná probudila, byli jsme na venkově na statku a ani ne vážně, ale spíš pobaveně mi řekla, že v Praze se střílí. Pak jsem to viděl v televizi, ale nechápal jsem, co se děje. Přišel jsem na pracoviště, tam mi šéfové půjčili tranzistorové rádio, takže jsem na dlouhých vlnách chytil Plzeň a poslouchal jsem, co se děje. Seděl jsem tam na takovém náspu, vlak tam jezdil, a brečel jsem. Byl jsem mladý. Ale v tu chvíli mi došlo, co se děje. A co bylo zajímavé na těch výzkumech, je práce kopáčská. Výzkumy nejsou štětečky a to, co vidíme v televizi. Hlavně se musí kopat. Dělali tam tři vysloužilci z wehrmachtu, kteří přišli ze Sovětského svazu až koncem 50. let, začátkem 60. let. Ti byli sami pro sebe, nebavili se ani s Němci, nezdravili, nic. Byli jen spolu, kopali, dělali. A tihle tři za mnou přišli, když mě tam viděli, a nabídli mi cigaretu. Beze slov jsme tam vykouřili cigaretu a zase odešli. Prostě tito lidé, ti si tam zažili svoje. Bez ohledu na to, kdo válku zavinil, tak taky asi chápali, v jakém rozpoložení se člověk ocitá, když nad nimi mají moc Sověti.“

  • „S ženou jsem o tom mluvil a ona říkala: ‚Tak jdi na to shromáždění.‘ Tak jsem na to shromáždění šel a to se pak stalo mým osudem po roce 1989. Masy lidí tam byly, mluvilo se o tom, co všechno musíme udělat, jaké změny nastávají, a pak byl konec. Já jsem si říkal: ‚Tohle je pěkné, ale co s tím? Když něco chceme, tak musíme vědět, co budeme dělat, co a jak bude.‘ Tohle bylo den po mém příjezdu, ale vzápětí jsem se stal členem OF. Ten první den ale ještě ne. To jsem jenom pár lidí, které jsem znal a kterým jsem důvěřoval, začal oslovovat přímo tam. Byli to lidi, se kterými jsem například hrál hokej nebo které jsem znal jako mé učitele, některé jsem znal z koncertu, z divadelního kroužku… tak jsem je začal oslovovat s tím, že za tři dny už bude zase něco jiného, ale že se musíme nějak připravit. Měl jsem takový sešit, kam jsem si psal jejich jména, telefony, a začal jsem tak nějak řídit to, co bude.“

  • „Mám tady výčet zemí spojených s vašimi pracovními a studijními cestami – Anglie, Belgie, Bulharsko, Dánsko, Finsko, Francie, Gruzie, Itálie, Izrael. Tam všude jste byl…“ – „Tam všude jsem byl a zabýval jsem se tím, jak tam veřejná správa funguje. Od komunální úrovně až po kraje, i když ty všude taky nemají, a až po tu vrcholovou úroveň. Na Ukrajině jsem byl v Doněcku. Byl jsem tam tehdy s Petrem Pithartem, kterého mám velmi rád. Ta beznaděj z toho byla cítit. Historicky je to tam pro ně mnohem těžší než pro nás. Z feudalismu tam rovnou přišla sovětská moc. Všechno tam u nich řídily fabriky – školy, zásobování, všechno. Pak se to zbortilo, nastal absolutně divoký trh a byly tam desítky procent nezaměstnaných, kteří živořili doslova na ulicích. A do toho v dobré víře, svit v očích, takové nějaké neziskovky ze Švédska, Norska, sedí tam na rozvrzaných židlích a mají tam jeden počítač – o to ale tak nejde. Podstatné je, že tam není vazba na veřejnou správu. To je základ v každé zemi, která má něco společného s tou naší euroatlantickou civilizací, demokracií. Tam musí být vazba na veřejnou správu. Od toho ta legislativa je. Obce jsou tady za něco odpovědné. Jestli to předají neziskovce, aby se starala například o staré lidi, to už je věc jiná. Ale není možný, aby se to budovalo bez řádu, který tam nebyl. To pro mě bylo zase utvrzení v budování té linie obce – kraje – stát, na tento kmen aby se navazovaly všechny věci, které potom mají dopad na život lidí.“

  • „Jak si to může člověk vybavovat… Obdivuji ty lidi, kteří už v šesti letech věděli, že komunismus je nepřítel. U nás to byla taková jakoby legrace. Bydleli jsme s rodiči mojí maminky v jednom domě společně. Dědeček byl zraněný v první světové válce, shodou okolností v den, kdy já jsem se pak narodil, takže on to vždycky slavil jako svoje další narozeniny. Zůstal chromý na levou ruku, a přesto se vzdal válečné renty ve prospěch republiky. Babička s dědou byli velcí příznivci Masaryka. Byli silně pro první republiku. Navíc si na důchod postavili domek, ale komunisti jim do něj dali nájemníky, takže to těžce nesli. A babička to měla zvláštní. Ona chodila do kostela, visel tam ukřižovaný Ježíš Kristus, ale ona měla svůj výklad. Říkala: ‚To mu udělali komunisti.‘ Na druhou stranu rodiče nás moc nepoučovali. Chodil jsem do Pionýra, dostal jsem šátek, byl jsem na to v tom věku hrdý. Ale babička říkala: ‚Pozor, to udělali ti komunisti.‘ A v době, kdy nebylo zboží, ale jako dítě jsem to nijak strastiplně neprožíval, tak mi babička ukazovala ozdobná mýdla ve tvaru jablíček a citronu a říkala: ‚To jsme dělali my, kapitalisti.‘“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, Eye Direct, 10.06.2019

    (audio)
    délka: 01:27:55
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století TV
  • 2

    Říčany, 09.01.2020

    (audio)
    délka: 41:44
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy našich sousedů
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Je snadné někoho křivě nařknout a odstranit

Jaromír Jech v lednu 2020
Jaromír Jech v lednu 2020
zdroj: Dodáno žáky pro projekt Příběhy našich sousedů

Jaromír Jan Jech se narodil 12. srpna 1949 v Praze, s rodiči žil v Říčanech u Prahy. Jeho otec Jaromír Jech, který vystudoval germanistiku a češtinu, učil na gymnáziu v Říčanech a pak působil jako vědecký pracovník v Ústavu pro etnografii a folkloristiku Československé akademie věd. Po roce 1970 po vyjádření nesouhlasu se vstupem vojsk Varšavské smlouvy do země byl z místa vyhozen a nesměl publikovat. Jaromír Jan vystudoval gymnázium v Říčanech. V letech 1967–1970 studoval etnografii a archeologii v Brně. V době invaze okupačních vojsk v srpnu 1968 byl v západním Německu na archeologické brigádě. Měl v té době možnost studovat ve Švýcarsku, ale vrátil se do Československa. Vysokoškolská studia nedokončil, od roku 1970 pracoval jako pomocný dělník v národním podniku Léčiva v pražských Dolních Měcholupech. V roce 1988 byl jedním z iniciátorů protestů proti plánované výstavbě věznice v Říčanech. Tato kauza se uzavřela až po revoluci v roce 1989. V revolučním období 1989 se zapojil do aktivit Občanského fóra a poté vstoupil do komunální politiky. V letech 1990–1994 byl starostou Říčan. V radě města pak působil ještě v letech 2002–2010, v zastupitelstvu do roku 2014. Od roku 1990 až do současnosti je aktivní ve Svazu měst a obcí ČR.