Mirko Červený

* 1935

  • „Děda přinesl ze Škodovky něco jako mlýnek na mák, ale velký, a vždycky sehnali nějaký obilí a v tom to mleli, takže nám upekli placky... nebylo to nic veselého. Pak se tady střílelo... koncem války tudy chodily pochody z lágrů... když měli zajatce ruský, tak to byli chudáci, protože Rusko nespadalo pod tu domluvu o mezinárodních zajatcích, takže na ně se to nevztahovalo, takže jim nikdo nic nedal...“

  • „Celou tu dobu stavíme... jsem přišel ve dvě hodiny z práce, tady jsem míchal maltu, sháněl jsem materiál, to není jako dneska, že bylo všechno... když jsem chtěl cihly, tak jsem musel jet do cihelny něco sehnat... přivézt to... na žebřiňáčku jsem vozil materiál, jediná prodejna stavebního materiálu skoro nic neměla... musel jsem kopat, zdít s tchánem, dokud mohl...“

  • „Byl tam byt a tam bydlela nějaká Němka. Naši včetně mého táty šli odzbrojit Němce, byl tam takový zátaras přes celou ulici. Němka na ně hodila ruční granát. Naštěstí se nikomu nic nestalo a ty Němci, jak byli zalezlí za tou zábranou, tak si mysleli, že to hodila na ně, a střelili jí tam pancéřovou pěstí do okna. A nezabili ji, takže ji pak zachránili, ale byla to strašná šupa.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    ZŠ Václavkova 1082, Mladá Boleslav, 02.02.2015

    (audio)
    délka: 02:52:32
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Sen malého chlapce, který se stal i přes překážky skutečností

Vojenská služba
Vojenská služba
zdroj: Archiv pamětníka

Ing. Mirko Červený se narodil v Mladé Boleslavi 2. dubna 1935. Zde absolvoval základní školu a v roce 1950 nastoupil do učení v Automobilovém závodu národní podnik, kde se stal univerzálním soustružníkem kovů. Dále studoval obor letecké motory a v roce 1956 absolvoval s vyznamenáním. Na umístěnku nastoupil do závodu Avia Praha Letňany jako kontrolor výroby leteckých vrtulí. Po skončení základní vojenské služby v Avii nastoupil do konstrukce leteckých motorů. V roce 1960 využil tehdejší možnosti studovat při zaměstnání vysokou školu, přihlásil se na večerní studium na Fakultu strojního inženýrství ČVUT v Praze a absolvoval v roce 1966. Mezitím se oženil a vrátil se do AZNP. Od roku 1991 až do roku 2004 vedl skupinu aerodynamiky a vozových dat. Aktivně pracoval v Automotoklubu Škoda, do roku 1970 jako člen trenérské rady pro automobilový sport a člen technické podkomise ÚAMK v Praze. Od roku 1974 do osmdesátých let byl členem ředitelství Rallye Škoda, později Rallye Bohemia.