Mladý člověk, který neprožil válku, si myslí, že je to takové dobrodružství. Tu hrůzu si nemůže představit

Stáhnout obrázek
Vladimír Hrozný se narodil 5. května 1923 v ussurijské tajze na ruském Dálném východě. Školu začal navštěvovat v Ussurijsku, později se odstěhoval do Gorno-Altajsku na Sibiři. V mládi navštěvoval letecký klub a učil se létat na Polikarpovu Po-2. Poté, co nacistické Německo napadlo Sovětský svaz, vstoupil dobrovolně do Rudé armády. Chtěl sloužit u letectva, ale byl přiřazen k pěchotě. Po půlročním výcviku v Barnaulu odjel roku 1942 na frontu nedaleko Leningradu, kde obsluhoval kulomet maxim, byl zraněn. Následně se dostal k letectvu. Létal na bitevníku Iljušin Il-2. Během bombardování letiště v roce 1944 byl znovu zraněn, měsíc byl v bezvědomí a ze zdravotních důvodů již nemohl létat. Po uzdravení se dostal k 2. mechanizovanému sboru. Jezdil jako průzkumník s obrněným vozem BA-64. Přes Besarábii (Moldavsko), Rumunsko, Jugoslávii, Maďarsko a Rakousko došel až do Československa. Bojoval na jižní Moravě. Během pražského povstání byl vyslán jako průzkumník do Prahy, kde ho zastihl konec války. Poté byl poslán k Milínu na Příbramsku, kde se ještě bojovalo. Byl opět zraněn. Následně demobilizoval, oženil se s Češkou a získal československé státní občanství. V roce 1946 s ženou odjeli do Sovětského svazu. Manželce se však v zemi nelíbilo a chtěla se vrátit zpátky do Československa. Sovětské orgány však Hroznému neumožnily návrat, odjet mohla jen manželka. Chtěl nelegálně překročit hranice na Zakarpatské Ukrajině, ale byl udán převáděčem a zatčen. Soud ho odsoudil ke třem letům vězení. Při transportu do Lvova utekl a překročil československé hranice. Žil v Bratislavě a živil se jako automechanik. Byl ale zatčen NKVD, převezen do Lvova a odsouzen na 10 + 3 roky do gulagu na severu Republiky Komi. Během pobytu v gulagu byl obviněn z napomáhání k útěku dvou kamarádů a trest mu byl prodloužen o pět let. Po smrti Stalina v roce 1953 byl propuštěn a repatriován do Československa. Manželka na něho však nečekala a znovu se vdala. Pracoval v dolech na Ostravsku, ve státní traktorové stanici na severní Moravě. Během stavby dálnice D 1 se seznámil se svou současnou manželkou Marií. Dnes žije v Brně. V Rusku byl za věznění v gulagu rehabilitován až v roce 2004.