Jan Vývoda

* 1924

  • „Tam byla vnější ochrana policejní, kterou každý měsíc střídali, protože za měsíc už byli ti lidé nepoužitelní. Oni kolikrát s námi hráli volejbal třeba. Byly to takové kamarádské vztahy. A nikdy prostě neobstáli, aby vyhrávali. Je to překvapilo, že řeholníci jsou normální lidi. Nebo přišli a říkali: ,Já bych potřeboval opravit rádio.´ No, tak mu někdo opravil rádio nebo motorku. Za mnou přišel jeden, že ho manželka požádala, aby přinesl Bibli. Tak jsem mu sehnal Bibli. No, tak oni za měsíc opravdu byli opravdu nepoužitelní. Tam byl jeden dozorce z Jihlavy, který tam byl od začátku. A ten tam vydržel tři měsíce a odešel, protože říkal, že je zvyklý se stýkat s lidmi, kteří jsou zavření, protože něco udělali, ale není schopen komunikovat s lidmi, kteří jsou bez viny. A ten se k nám choval neobyčejně slušně.“

  • „A potom jsme byli prostě odveleni na vojnu. Ta skupina, kde jsem byl já, jsme všichni šli na Libavou. A teprve později jsme se dozvěděli, že to, kam jsme byli my odveleni, to byly Pomocné technické prapory. A byl to vlastně takový pracovní vojenský tábor, kde se vůbec nejednalo o obranu vlasti, ale našimi zbraněmi byly krumpáč a lopata. Tehdy to bylo naprosto protizákonné, to bylo později jasné, prostě se to poznalo v archivech. Tyto akce zařizoval ministr Čepička, který byl zeťákem prezidenta Gottwalda. A i ten nábor do těch praporů pomocných, ten byl veden podivuhodným způsobem. Shodou okolností já jsem byl prostě v takovém společenství, kde jsem si nemohl příliš stěžovat. K nám se chovali slušně, ale to nebylo běžnou věcí, protože spousta lidí se dostala do táborů a od samého začátku měli práci velice náročnou, velice těžkou. A co tam bylo takovým zajímavým rysem, že my jsme nedostávali peníze. Peníze mohl dostávat ten, kdo pracoval na sto třicet procent a přirozeně ty normy byly nastavené tak, aby se to nezvládlo.“

  • „Ten způsob zacházení za války a způsob zacházení za totality, ten byl velice rozdílný. Kardinál Trochta mně říkal, že se to nedá srovnat. On když byl zavřený v Německu, v Mauthausenu, tak tam vlastně přežil jenom zázrakem, protože ho postřelil velitel některý, a tak ho hodili na káru a vezli ho do krematoria. Tam se probral na té káře, sesul se někam dolů a doškrábal se do lazaretu. Ten lékař, který tam byl, to byl také člověk... jako vězeň zavřený, tak ten ho vyléčil a potom se mu postarali, že dostal nové jméno a číslo. Ten přežil a potom se setkal ještě s tím oficírem, co ho střelil, a ten ho poznal. Už tahal pistoli, že ho zastřelí, když byl vyhlášený poplach a on musel utéct. Jenom na základě toho prostě se zachránil. A přesto říkal, že se to nedá srovnávat s tím, co prožil za totality, že tam opravdu mnohokrát si přál, aby už byl konec, že to týrání si nedovedeme představit.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha- Kobylisy, 08.11.2012

    (audio)
    délka: 01:20:10
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
  • 2

    V Praze, 24.10.2019

    (audio)
    délka: 01:00:17
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy našich sousedů
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Dělat něco, co je užitečné

 Jan Vývoda v době maturity v roce 1946
Jan Vývoda v době maturity v roce 1946
zdroj: Zabranská, Ludmila; Milan Moc: Žádný smutek se nekonal

  Jan Vývoda se narodil v roce 1924 v Hranicích na Moravě. Jeho otec vlastnil krejčovskou dílnu, ale po roce 1948 musel propustit všechny zaměstnance a pracovat už jen sám. Jan Vývoda byl za války v totálním nasazení v Německu i v rodných Hranicích, po válce se rozhodl nastoupit kněžskou dráhu a po maturitě vstoupil k salesiánům. V roce 1949 přešel do salesiánského centra v pražských Kobylisích, odkud byl během Akce K v roce 1950 internován do kláštera v Oseku. Po pár měsících byl odvelen k jednotce PTP, kde strávil více než tři roky. Po návratu pracoval v továrně v Libčicích nad Vltavou a v roce 1965 přešel do Prahy, kde se živil mytím oken. V roce 1967 byl vysvěcen kardinálem Trochtou na kněze a vypomáhal v salesiánské farnosti. V roce 1984 šel do důchodu, dodnes působí jako kněz v Praze-Kobylisích.